Nieuws
lootbox fifa

Meerderheid Tweede Kamer wil verbod op lootboxes

‘Met name kinderen worden gemanipuleerd’

Geschreven door Marvin Toepoel op
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er een verbod komt op lootboxes. De Kamer ziet de digitale pakketten als gokken.

Het kabinet werd in een motie van CDA-Kamerlid Henri Bontenbal opgeroepen om een verbod op lootboxes te onderzoeken. De andere coalitiepartijen en GroenLinks en SP hebben al hun handtekeningen onder de motie gezet.

Bontenbal stelt dat lootboxes verslavend en “een verkapte vorm van gokken” zijn, en “gezinnen op onvoorziene kosten” jagen. Hij verwijst naar de recente oproep van de Consumentenbond om lootboxes te verbieden, en naar twintig andere Europese organisaties die tot dezelfde conclusie zijn gekomen in een recent rapport van de Noorse consumentenbond. Zij vinden lootboxes manipulatief en zeggen dat de winkansen van de boxes niet duidelijk zijn.

“Omdat vooraf niet bekend is wat voor content je krijgt, hebben lootboxes alles weg van gokken”, aldus het CDA. “Zeker in combinatie met agressieve marketing, vaak gericht op kinderen, leidt dit tot situaties waarbij kinderen op rekening van hun ouders in sommige gevallen honderden euro’s uitgeven aan games.”

Het CDA wil “heldere wetgeving”, verwijzend naar het terugdraaien van een uitspraak van de Kansspelautoriteit over de lootboxes in Fifa. EA kreeg eerst nog een dwangsom opgelegd, maar die werd in hoger beroep in maart door de Raad van State verworpen. “Lootboxes moeten zo snel mogelijk verboden worden.”

Bron: CDA

Dit artikel delen:

Lees meer

God of War-regisseur Cory Barlog roept gamers op ontwikkelaars beter te behandelen Sega wil live-action film of serie gebaseerd op Persona maken
29

Reacties op: Meerderheid Tweede Kamer wil verbod op lootboxes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 1 juli 2022 10:37
    mooizo, wanneer het een feit is kunnen ook andere landen makkelijker hetzelfde besluit gaan nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 10:45
    Hypocriet. Zullen we gelijk ook alle staatscasino's maar schrappen dan? Uiteraard niet, dat levert de staat miljoenen (miljarden?) op. En het excuus; maar dan is het gereguleerd is gelul want dat helpt gokverslaafden bijzonder weinig.

    Wat mij betreft wordt al het gokken dan verboden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    warcryptic

    • 1 juli 2022 10:52
    @The_Stifmeister
    Eens dat het hypocriet.
    Nadeel is dat de kans aanwezig is dat grotere developers dan kiezen een spel niet hier uit te brengen i.p.v. de lootboxes aanpassen naar een ander systeem (zoals rocket league bijvoorbeeld).
    Maar in het geval van FIFA hebben ze er al eerder de vinger na opgestoken en gewoon verder gegaan met hun huidige vorm van lootboxes, dus ik weet niet of dit uberhaupt effect gaat hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 1 juli 2022 10:55
    @The_Stifmeister Niet hypocriet want het gaat over minderjarigen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 12:38
    @-JK-
    Wel hypocriet want ze scheren nu alles over 1 kam onder hem mom van de minderjarigen maar in feite gaat het er natuurlijk om dat ze er zelf niks aan kunnen verdienen. En verdienen aan gokken, dat mag alleen de staat. Hypocriet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 1 juli 2022 15:16
    @The_Stifmeister Dan snap je niet hoe het werkt. Gokken is 18+ gokken hoort niet in een kinderspel te zitten period.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 15:19
    @armilo-theus
    In games voor kinderen; inderdaad helemaal mee eens. Maar als een game voor 18+ is dan maak ik toch echt zelf wel uit of ik geld wil uitgeven aan lootboxen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 2 juli 2022 00:20
    @The_Stifmeister Ja maar de lootboxen zitten vooral in de spellen die kinderen kunnen spelen. Voor 18+ games maakt het mij ook niet uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tyranus

    • 2 juli 2022 16:42
    @The_Stifmeister

    Er zijn weinig 18+ games, en het gaat vooral om spellen als FIFA en fortnite

    Je comment laat zien dat je er niks van snapt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 1 juli 2022 11:06
    @The_Stifmeister Beetje hypocriet, maar ze nemen in ieder geval wat stappen tegen gokreclames ondertussen. Hopelijk is dat het begin van iets groters

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 1 juli 2022 11:47
    @The_Stifmeister ik denk dat het verschil zit in het feit dat je naar een casino toe gaat om te gokken. Een game speel je niet specifiek om lootboxen te openen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 12:35
    @Riyakuya
    Dat is waar, goed punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 1 juli 2022 12:32
    @The_Stifmeister Het grote verschil is dat iemand onder de 18 geen casino binnenkomt maar wel lootboxes kan kopen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 12:37
    @Sisko
    Mee eens en ik snap ook wel dat ze er iets aan willen doen. Maar het vervelende is nu wel dat games als Diablo Immortal of Lost Ark hier niet uitkomen terwijl ik zelf prima kan uitmaken of ik geld wil uitgeven aan die lootboxes. Dat hoeft de regering niet voor mij te bepalen en dat doen ze nu wel. Omdat ze er zelf niets aan kunnen verdienen; hypocriet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 1 juli 2022 13:00
    @The_Stifmeister eens dat we dat als volwassenen zelf uit zouden moeten kunnen maken, maar dat maakt lootboxen niet opeens inherent goed. Persoonlijk vind ik het oplichterij omdat de waarde van de spullen die je krijgt veel te hoog ligt. Voor 50-60 euro koop je diablo 4 straks dat er beter uitziet en geen 100.000 euro kost om 1 set legendary armor te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 14:53
    @Sisko
    Ik vind het ook oplichterij maar ik vind ook dat ik zelf mag bepalen of, en hoeveel geld ik in die lootboxen steek, dat hoeft de regering niet voor mij te bepalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 1 juli 2022 15:24
    @The_Stifmeister Dat mag, maar dan verschillen we van mening. Ik zie die lootboxen liever zo snel mogelijk verdwijnen, over de hele wereld, om mensen die niet zo sterk als jij in hun schoenen staan te beschermen. Als ik microtransacties in een spel wil dan wil ik gewoon weten wat ik koop, geen kans van 0,05% op iets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 1 juli 2022 15:28
    @Sisko
    Laat ik even duidelijk zijn; ik heb ook een schijthekel aan lootboxen en ze mogen van mij ook zo snel mogelijk uit games verdwijnen. Echter vind ik niet dat de overheid dit moet gaan reguleren. Ik vind dat ik als consument toch echt oud en wijs genoeg ben of zelf te beslissen of ik lootboxen koop en dat de Nederlandse regering weer eens doorslaat in haar regeldrift.

    Daarbij vind ik het ook ongelofelijk hypocriet om bovengenoemde redenen. Wel die gruwel van online gokken toestaan maar dit gaan verbieden, tuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 1 juli 2022 12:54
    @Sisko is dat wel zo eigenlijk? Hebben die games geen 18 plus rating?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 1 juli 2022 12:57
    @Riyakuya Die zullen er vast zijn, zeker niet allemaal. Maar dan nog kan een minderjarige doorklikken en zeggen 18 te zijn, bij de deur van het casino gaat dat niet lukken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.