Nieuws

Meerderheid Nederlandse ouders let niet op leeftijdskeuring van games

17 procent van ondervraagde ouders van gamende kinderen zouden er gebruik van maken

Geschreven door Michel Musters op
Een meerderheid van de Nederlandse ouders let niet op de leeftijdskeuring van een game voor hun kinderen.

Dat blijkt uit een onderzoek van VGFN, zo meldt het Algemeen Dagblad. Bij een onderzoek zijn 1016 ouders van gamende kinderen ondervraagd. 

Van de ondervraagde ouders wist de helft wat 'PEGI' is. PEGI staat voor Pan European Game Information, het Europese leeftijdsclassificeringssysteem. Op de voorkant van gamedoosjes in Europa verzorgen zij een leeftijdskeuring voor een game, waarbij bijvoorbeeld wordt aangegeven of een game geschikt is voor spelers vanaf 3, 7 of 18 jaar.

Van de ouders die bekend zijn met PEGI, zou maar 34 procent daadwerkelijk gebruikmaken van deze kijkwijzer. Dat is verspreid over alle ondervraagde ouders 17 procent. 59 procent van ouders die bekend zijn met PEGI claimt zelf te bepalen welke games geschikt zijn voor hun kinderen. Een groep van 7 procent laat kinderen zelf bepalen wat ze spelen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bij 55 procent van de ouders tussen de zeven en vijftien uur per week gegamed mag worden. 54 procent van de kinderen mag pas gamen wanneer het huiswerk afgemaakt is. 85 procent van de ondervraagde ouders meent goed zicht te hebben op het gamegedrag van hun kinderen.

Dit artikel delen:

Lees meer

The Witcher-remake komt pas na The Witcher 4 uit Valve geeft tijdens The Game Awards elke minuut een Steam Deck weg
9

Reacties op: Meerderheid Nederlandse ouders let niet op leeftijdskeuring van games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DwightyAlmighty

    • 1 december 2022 15:10
    Nee natuurlijk letten ouders daar niet op. De betutteling in NL gaat echt te ver.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 1 december 2022 16:30
    @DwightyAlmighty Dit is niet betutteling. Autorijden, alcohol drinken, roken heeft allemaal een leeftijdsgrens. Media ook. Ouders hoeven er niks mee te doen. Ze kunnen prima een 18+ game kopen voor kun kids en het laten spelen. Niks betuttelends aan, het is hun goed recht.
    Probleem zit er meer in dat ouders zeggen dat games slechte invloed hebben op hun kinderen. Daar kunnen ze zelf heel makkelijk iets aan doen, er is een systeem wat ze daarmee helpt, niet dwingt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Saria282

    • 1 december 2022 15:38
    Beetje vreemd dat ouders daar niet op letten. Kan ook per opvoeding verschillen en een jaar jonger is niet erg. Maar ik zou zelf niet een kind bijvoorbeeld call of duty laten spelen. Kan zelf herinneren als kind dat ik en me zus vroeger disney games speelde ook de computer. Tot mij vader een schietspel waarin je monsters moet doden en bloed erin zat erop zetten. Het was alleen voor hem bedoelt maar uiteindelijk gingen ik en me zus het spel ook spelen en vonden het nog leuker dan disney tot mijn ouders grote schrik. Het spel hebben ze stilletjes eraf gehaald

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 1 december 2022 15:49
    @Saria282 Je zou zelf een kind niet schietspelletjes laten spelen, en om je argument bij te staan geef je een ervaring van jezelf op waar je vroeger met plezier dit soort spelletjes deed tot schrik van je ouders. Dat zou juist een argument zijn om het wel te laten spelen.

    Ik behoor tot de 59% die het zelf wel bepaald wat ze mogen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ayn

    • 1 december 2022 16:06
    @Sisko De PEGI rating is ook puur ter informatie, geen wet.
    Ik zou persoonlijk een kind van 12 echter geen Resident Evil, Call of Duty, GTA of Duke Nukem laten spelen. Net zoals dat ik datzelfde kind niet naar the Grudge, Hacksaw Ridge, 1917, the Gladiator of Game of Thrones zou laten kijken. Daar zit grafisch materiaal en thematiek in die simpelweg niet voor kinderen geschikt zijn. Er zijn genoeg andere alternatieven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sisko

    • 2 december 2022 09:40
    @Ayn Ik zeg dan ook dat ik zelf bepaal, niet dat niemand bepaald. Mijn zoontje speelde al Mario Odyssey uit (ik deed de moeilijke bazen, hij de rest) toen hij 3 was. Ben zelf ook gamer (surprise, op een gameforum) dus weet wel wat te verwachten van een game, plus ik ken mijn eigen kinderen het best en weet wel wat ze wel of niet aankunnen. De oudste is pas 8 en sowieso nog niet geinteresseerd in schietspelletjes. Los daarvan verbied ik nu al spellen, ik wil bijv. geen roblox in huis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ayn

    • 1 december 2022 16:10
    Ik heb vroeger in een bekende gamestore gewerkt. Het aantal ouders dat hun kinderen gewelddadige games laat spelen met een dikke, rode 18+ is schrikbarend hoog.

    Vreuger, in het tijdperk dat je pixels nog kon tellen was het niet zo'n probleem - maar door de mate van realisme zou iemand van onder de 16 echt geen GTAV laten spelen (Wellicht wel nog de oudere Ps1 & 2 delen, maar dat is afhankelijk van het kind).

    Er zijn genoeg alternatieven zoals Fortnite en Overwatch waar ze lekker kunnen schieten zonder dat het al te grafisch is. Zijn zelfs betere games dan de populairdere Call of Duty of Battlefield.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 1 december 2022 17:54
    Ik let niet op de rating zozeer maar het helpt wel dat ik zelf gewoon weet wat alle games voor genres enzo zijn.
    Mijn kinderen (7 en bijna 5) mogen spelen wat ik geschikt voor ze vindt. Wel vind ik de PEGI vrij streng, paar jaar eerder kan vaak wel.
    Games die niet geschikt voor ze zijn speel ik ook alleen als ze op bed liggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 2 december 2022 08:54
    Ik heb gemerkt dat die rating ook nog eens erg passend is. Ze hebben daar goed over nagedacht.
    Vroeger had ik dat onderschat en vond ik het flau dat games bv 16+ zijn omdat er in geschoten word, mn inlevingsgevoel was toen nog niet zo als nu. Het gaat om de bescherming van een jonge geest. De 1 groeit sneller op dan de ander, maar dit is een prima rating voor de gemiddelde mens(jes).