Gisteren nog, werden er enkele globale technische details over de specificaties van de Nintendo Revolution vrijgegegeven waarin vooral ingegaan werd op de devkits waar developers momenteel mee werken. IGN is op onderzoek uitgegaan en wist enkele officiële techsheets over de Revolution bij verschillende developers te ontfutselen. Hierin werd nogmaals bevestigd dat Nintendo's marktbenadering met Revolution radicaal anders is dan Sony met de PS3 en Microsoft met de Xbox 360.
De Revolution bouwt volledig voort op de architectuur van de GameCube, om spelontwikkeling zo voor developers een stuk gemakkelijker en goedkoper te maken. Het werkgeheugen, wat in de GameCube nog 24 MB 1T-SRAM en 16 MB D-RAM bedroeg, wordt uitgebreid met 64 MB 1T-SRAM, waardoor de Revolution voorzien wordt van 104 MB aan werkgeheugen in totaal.Hierbij wordt het meer voor opslag bedoelde 512 MB aan Flash RAM in de Revolution niet meegenomen, evenmin het aanwezige geheugen op de videochip, wat mogelijk 3 MB zal bedragen. Dit on-board videogeheugen is waarschijnlijk vergelijkbaar met de 10 MB op de videochip van de Xbox 360, en dus bedoelt als framebuffer voor het gemakkelijker implementeren van grafische effecten als anti-aliasing.
De 'Broadway' CPU van de Revolution, zal een uitbreiding zijn op de 'Gekko' CPU van de GameCube. Vermoed wordt dat de videochip een uitbreiding is op de 'Flipper' chip, wederom hardware die nu in de GameCube aanwezig is. Dit laatste kan echter nog niet bevestigd worden, omdat developers nog niet aan het werk zijn geweest met de definitieve uitvoering hiervan.
Kloksnelheden van beide processors waren niet in de documentaties opgenomen, maar volgens developers is de CPU anderhalf á twee keer zo krachtig als de 'Gekko' CPU en is deze voorzien van een beter cachesysteem. In totaal moeten we grofweg twee maal de prestaties van de GameCube verwachten.Exact clock rates were not disclosed, but one development source we spoke to had this to say of the Revolution CPU and GPU: "Basically, take a GameCube, double the clock rate of the CPU and GPU and you're done."
We presented that description to another informed studio, which clarified that the clock rates may even fall short of doubling those on GameCube.
"The CPU is the same as Gekko with one and a half to two times the performance and improved caching," said a source. "Our guys experimented with it and think they'll be able to get about twice the performance as GameCube."
"It's a gamble for the Big N," said another source. "It's not about horsepower for them -- it's about innovation and gameplay."Meer details over het opslagmedium van de Revolution zijn ook vrijgegeven. Aanvankelijk werd er van uitgegaan dat de discs een capaciteit van 12 GB zouden hebben. Uit de documentaties blijkt echter dat het om schijven gaat met een opslagcapaciteit van 4,7 GB (single-layer), tot 8,5 GB (dual-layer). Dit is nog steeds een flinke sprong ten opzichte van de 1,5 GB van de GameCube discs en moet meer dan genoeg zijn voor non-HD games.
Nogmaals, het mag meer dan eens duidelijk zijn dat Nintendo's marktbenadering met Revolution compleet anders is dan Sony en Microsoft. Nintendo wil een betaalbare, compacte en zuinige console op de markt brengen, waar relatief gemakkelijk, goedkoop en snel voor te ontwikkelen is. De spelcomputer richt zich helemaal op innovatie, gameplay en gebruiksvriendelijkheid, mede dankzij de vernieuwende controller.
Eigenlijk is dit enigzsins vergelijkbaar met de Nintendo DS en die handheld heeft ze nog zeker geen windeieren gelegd. Developers verwachten dat de console tegen een prijs van slechts €149,- op de markt gezet gaan worden. Sommigen verwachten zelfs een historisch lage startprijs van €99,-. Als men er in slaagt om genoeg interessante en leuke games voor de console uit te brengen, dan zal er zeker een lucratieve markt zijn voor de Revolution.
Reacties op: Meer mogelijke specs van Revolution bekend gemaakt
horus33
Hopelijk krijgt Sony of MS nog een patent op de controller voordat Nintendo ten onder gaat. Dat ding is wel de moeite.
Ronn
Woppler
Zwijntje
Kinderen uit arme gezinnen kunnen nu ook een next-gen krijgen als ze er volgende kerst om zeuren.
Ronn
Ronn
Ronn
Untitled Player
Ontopic: Goede actie van Nintendo, want met dezelfde tactieken als MS en de PS3 zou de console nooit goedkoop kunnen worden. Nu heb je voor weinig geld een speciale console, met betrekking tot de controller. Hopelijk kunnen de EA en Ubisoft games nog mee met deze hardware, want het gat tussen de 360 en de Revolution is nu wel erg groot, en ik verwacht niet dat de multiplatform games gebaseerd zullen worden voor de revo. Hierdoor zal je mindere graphics hebben op de revo, omdat de oorspronkelijke build bijvoorbeeld is gebaseerd op de pc/360/ps3.
Ronn
Ideale console voor naast m'n Xbox 360 en/of PS3 zeg ik.
Zwijntje
Alhoewel die nieuwe controller natuurlijk lonkt…
Untitled Player
Untitled Player
Ronn
Ronn
Henk_Glimlach
Ronn
jantjegoestobollywood
Ik denk wel dat het een hele leuk uitziende machine wordt met hele leuke features die ze van mij zo simpel mogelijk mogen houden. Om mijn part smijten ze er gewoon een cube in en ik koop hem nog. Dit omdat hij er leuk uitziet en de controller mij ook wel lollig aandoet. Zeker voor die prijs die boven wordt gesteld. Kan je weinig aan miskopen .
Ik denk wel dat deze generatie meer een generatie van filmpjes dan screenshots wordt end at het inbeweging zien van een game veel belangrijker wordt door onder anderre de physics van bijvoorbeeld kleding.
XtraLink
Je kan 2 Revo's kopen en dan ben je nog goedkoper uit…..
Erik_XP
Alhoewel ik best geloof dat de Revo een (enorm winstgevend) succes kan worden mits de controlleur niet overgenomen kan worden door MS en of Sony en zelfs al zou de controlleur overgenomen worden dan nog zou de Revo het goed kunnen doen, dankzij hun franchise, goedkope prijs, kleine weinig stroomvretende koel kastje. (wat ik overigens het allermooiste console ontwerp ooit vind)
JaapGoose
En zoals altijd met Nintendo… het merk verkoopt zichzelf wel. De reclamecampagnes van Nintendo worden toch al duidelijker merkbaar t.o.v. vroeger.
Al met al : het is en blijft natuurlijk Nintendo. Grafische pracht en praal of niet, de gameplay *werkt* gewoon goed. Overal is over nagedacht, dus ik heb er wel vertrouwen in.