Gisteren nog, werden er enkele globale technische details over de specificaties van de Nintendo Revolution vrijgegegeven waarin vooral ingegaan werd op de devkits waar developers momenteel mee werken. IGN is op onderzoek uitgegaan en wist enkele officiële techsheets over de Revolution bij verschillende developers te ontfutselen. Hierin werd nogmaals bevestigd dat Nintendo's marktbenadering met Revolution radicaal anders is dan Sony met de PS3 en Microsoft met de Xbox 360.

De Revolution bouwt volledig voort op de architectuur van de GameCube, om spelontwikkeling zo voor developers een stuk gemakkelijker en goedkoper te maken. Het werkgeheugen, wat in de GameCube nog 24 MB 1T-SRAM en 16 MB D-RAM bedroeg, wordt uitgebreid met 64 MB 1T-SRAM, waardoor de Revolution voorzien wordt van 104 MB aan werkgeheugen in totaal.Hierbij wordt het meer voor opslag bedoelde 512 MB aan Flash RAM in de Revolution niet meegenomen, evenmin het aanwezige geheugen op de videochip, wat mogelijk 3 MB zal bedragen. Dit on-board videogeheugen is waarschijnlijk vergelijkbaar met de 10 MB op de videochip van de Xbox 360, en dus bedoelt als framebuffer voor het gemakkelijker implementeren van grafische effecten als anti-aliasing.

De 'Broadway' CPU van de Revolution, zal een uitbreiding zijn op de 'Gekko' CPU van de GameCube. Vermoed wordt dat de videochip een uitbreiding is op de 'Flipper' chip, wederom hardware die nu in de GameCube aanwezig is. Dit laatste kan echter nog niet bevestigd worden, omdat developers nog niet aan het werk zijn geweest met de definitieve uitvoering hiervan.

Kloksnelheden van beide processors waren niet in de documentaties opgenomen, maar volgens developers is de CPU anderhalf á twee keer zo krachtig als de 'Gekko' CPU en is deze voorzien van een beter cachesysteem. In totaal moeten we grofweg twee maal de prestaties van de GameCube verwachten.Exact clock rates were not disclosed, but one development source we spoke to had this to say of the Revolution CPU and GPU: "Basically, take a GameCube, double the clock rate of the CPU and GPU and you're done."

We presented that description to another informed studio, which clarified that the clock rates may even fall short of doubling those on GameCube.

"The CPU is the same as Gekko with one and a half to two times the performance and improved caching," said a source. "Our guys experimented with it and think they'll be able to get about twice the performance as GameCube."

"It's a gamble for the Big N," said another source. "It's not about horsepower for them -- it's about innovation and gameplay."

Meer details over het opslagmedium van de Revolution zijn ook vrijgegeven. Aanvankelijk werd er van uitgegaan dat de discs een capaciteit van 12 GB zouden hebben. Uit de documentaties blijkt echter dat het om schijven gaat met een opslagcapaciteit van 4,7 GB (single-layer), tot 8,5 GB (dual-layer). Dit is nog steeds een flinke sprong ten opzichte van de 1,5 GB van de GameCube discs en moet meer dan genoeg zijn voor non-HD games.

Nogmaals, het mag meer dan eens duidelijk zijn dat Nintendo's marktbenadering met Revolution compleet anders is dan Sony en Microsoft. Nintendo wil een betaalbare, compacte en zuinige console op de markt brengen, waar relatief gemakkelijk, goedkoop en snel voor te ontwikkelen is. De spelcomputer richt zich helemaal op innovatie, gameplay en gebruiksvriendelijkheid, mede dankzij de vernieuwende controller.

Eigenlijk is dit enigzsins vergelijkbaar met de Nintendo DS en die handheld heeft ze nog zeker geen windeieren gelegd. Developers verwachten dat de console tegen een prijs van slechts €149,- op de markt gezet gaan worden. Sommigen verwachten zelfs een historisch lage startprijs van €99,-. Als men er in slaagt om genoeg interessante en leuke games voor de console uit te brengen, dan zal er zeker een lucratieve markt zijn voor de Revolution.