Op RPG gebied viel er vorig jaar niet echt veel te beleven. Hadden we in 2000 nog Baldur's Gate 2, Icewind Dale en Planescape Torment, in 2001 moesten we het zonder nieuwe releases van Black Isle en Bioware doen. Wat ons restte was de diepgaande RPG van Sierra, Arcanum, en de prachtige 3d RPG Gothic die eind 2001 plotseling kwam opzetten vanuit Duitsland en vriend en vijand verraste. Hoewel de interface nu niet echt perfect was, bood Gothic wel een interactieve, levende wereld met dag en nacht cyclus, veel NPC's en een vrij non-lineare storyline die het spel goed overeind hielden. Gothic kent dan ook een grote fanbase, en de mensen op het RPGDot forum zijn er dan ook als de kippen bij wanneer er weer wat nieuws te melden valt.

Dit maal stond er een kort artikel in het Duitse blad PC Games met daarin een paar screenshots van Gothic 2 en een beetje nieuwe informatie, die door de mensen op het forum even kort op een rijtje wordt gezet:- the world is now 3 times bigger 8D

- now you are able to be a soldier, paladin or a mage and nothing else in between this characters. Maybe you are no longer allowed to spell casts as a soldier...

- you are able to make your own weapons as a soldier/paladin or make your own elixiers as a mage

- the quests are now addicted to your character/class and they are not the same for each character/class

- about the story: the sleeper was the favorit demon of a god and this god is now really stinky

- the AI is now improved and even better (is this possible?)

- improved fights

Of Gothic 2 net zo zal kunnen overtuigen als het eerste deel wordt nog eventjes afwachten, maar de screenshotjes zien er alvast veelbelovend uit. Het spel is duidelijk wat kleurrijker en het contrast is wat hoger. Als nu ook de interface ook voor de niet-doorzetters toegankelijk wordt dan hebben ze bij Piranha Bytes misschien wel een topper in de maak!

Met dank aan BigKabuto voor het melden van dit nieuws.