De 55 procent van de gamers die geen geld uitgeven, spelen free-to-play games en andere gratis te downloaden spellen. Volgens de gegevens van Newzoo telt Nederland 8 miljoen inwoners die in meer of mindere mate games spelen. In 2013 werd in Nederland circa 600 miljoen euro uitgegeven aan en in games. Meer dan de helft van dit bedrag wordt digitaal besteed aan het spelen en downloaden van games en dus niet aan fysieke verkoop.

Op mobiele telefoons wordt in Nederland 95 procent van al het geld binnen veelal gratis games uitgegeven. Inmiddels wordt er hier meer dan een kwart miljoen euro per maand uitgegeven aan de puzzelgame Candy Crush. Doordat games op zoveel verschillende schermen zijn te spelen, is de tijd dat aan games spelen wordt besteed met 20 procent ten opzichte van 2012 gegroeid.

Verschillende schermen

De populairste manier om games te spelen in Nederland is nog altijd op de PC. 87,2 procent van alle gamers in dit land speelt wel eens een spel op de PC. 61,2 procent van alle gamers speelt wel eens spellen op de smartphone. Op spelcomputers die aan de televisie worden aangesloten wordt door 53,9 procent van alle gamers gespeeld. Op handhelds en tablets tenslotte speelt 35,7 procent van alle gamers in Nederland wel eens een spel.

Newzoo

Het Amsterdamse marktonderzoeksbureau Newzoo voorziet de meeste grote gamebedrijven, zoals Valve, Electronic Arts, King en RiotGames van wereldwijde en lokale marktdata. Op 30 december zendt InsideGamer op Veronica een item uit over Newzoo, waarin teruggekeken wordt naar 2013 en vooruitgekeken wordt richting de toekomst.