De Slowaakse ontwikkelaar 3D People is al een flinke tijd bezig aan de hack & slash Role-Playing Game Kult: Heretic Kingdoms. In tegenstelling tot alle flitsende 3D RPG's van tegenwoordig speelt Kult lekker 'ouderwets' vanaf een top-down positie, het camerastandpunt dat we allemaal kennen uit games als Diablo en Fallout. Door deze antieke cameramethode lijkt de game dan ook vooral voer te worden voor de RPG fans die niet op zoek zijn naar innovatieve gameplay, maar liever uitgebalanceerde gameplay en een goed verhaal willen zien.

Dit laatste zal met het aantrekken van Chris Batemans studio iHobo niet echt een probleem worden. Batemans bedacht eerder het verhaal achter Discworld Noir, een zeer aardige game die door het grote publiek over het hoofd is gezien. Over het verhaal van Kult en de afwegingen die gemaakt zijn om tot dit verhaal te komen, lees je meer in een interview dat gamingsite Idle Thumbs met de man had. What this means is that there is not a 'good' or 'evil' way of doing things, and there are no 'good guys' and 'bad guys'. There are merely people and situations and you are in the middle of it. You can choose how to react – and you must live with the consequences. I suppose I could make a parallel with Miyazaki's Princess Mononoke which is a classic fantasy story, but with genuinely human characters – not just fantasy stereotypes.