Nieuws
The Last of Us Remastered

Mederegisseur The Last of Us ontbreekt in credits van HBO-serie

'Misschien hebben we vakbonden in de game-industrie nodig om de makers van spellen te beschermen'

Geschreven door Michel Musters op
Bruce Straley regisseerde samen met Neil Druckmann de eerste The Last of Us-game. Toch wordt hij niet in de credits van de HBO-serie genoemd. Hij claimt dat daarom het aansluiten bij een vakbond zo belangrijk is.

Aan LA Times vertelt hij: "Iemand die onderdeel uitmaakte van het creëren van die wereld en die personages, krijgt (nu) geen credits en geen ene cent voor het werk dat hij er in heeft gestopt. Misschien hebben we vakbonden in de game-industrie nodig om de makers van spellen te beschermen."

Straley regisseerde de oorspronkelijke game met Druckmann, en hielp mee met de ontwikkeling van uitbreiding Left Behind en de Uncharted-reeks. Na de release van Uncharted 4: A Thief's End vertrok hij bij de studio. Hoewel er toen zover bekend geen sprake van kwaad bloed was, wordt de relatie tussen Straley en Naughty Dog nu als "gespannen" beschreven. Naughty Dog, PlayStation of HBO hebben niet op Straley's opmerking aangaande het gebrek aan credits gereageerd.

Het aansluiten bij vakbonden is zeker in de Verenigde Staten een relatief gebruikelijk proces, maar was tot voor kort ongehoord binnen de game-industrie. Steeds meer werknemers van gamebedrijven - voornamelijk QA-testers - richten echter vakbonden op, waaronder testers bij ZeniMax, Raven Software en Blizzard Albany.

Dit artikel delen:

Lees meer

Op 31 januari verdwijnen er vier games van Xbox Game Pass Sony onthult PlayStation VR2-games die in februari en maart verschijnen
11

Reacties op: Mederegisseur The Last of Us ontbreekt in credits van HBO-serie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    -JK-

    • 20 januari 2023 08:40
    Het gaat nu toch om de serie? heeft tie daar aan mee gewerkt ja of nee? Nee dan niet in de credits.
    Maar geld dit ook voor Neil? heeft hij wel aan de serie meegewerkt? zo nee dan moet tie er ook uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 20 januari 2023 08:44
    @-JK- Neil heeft zeker meegewerkt aan de serie en zelfs een aflevering geregiseerd. Bruce heeft niks voor de serie gedaan, maar toch vind ik het een lastige kwestie. Een beetje alsof bij de verfilming van Lord of the Rings, Tolkien niet in de credits genoemd zou worden.

    Ik zou het zelf altijd voor zijn en hem gewoon hebben genoemd, maar ach :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 20 januari 2023 18:15
    @Jorn6810 maar tolkien had het verhaal geschreven, de editors van het boek worden ook niet vermeldt in de credits van de film. Regiseren is iets anders dan schrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jorn6810

    • 20 januari 2023 18:44
    @SuperDre Snap je punt, maar Bruce Straley vergelijken met een editor gaat ook wat ver. Het is vooral de liefdesbaby van Neil Druckman, maar Bruce heeft ook enkele karakters bedacht en ze hebben samen die game gemaakt. Daarom zei ik, ik zou erboven staan en hem gewoon noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 januari 2023 08:59
    @-JK- Als ik een boek schrijf en er wordt een film op gebaseerd wordt dat ook benoemd, zelfs als het alleen om karakters gaat die in dat boek voorkomen.

    Als deze persoon samen met Neil die wereld en de bijbehorende karakters verzonnen heeft zou het wel netjes zijn als hij even genoemd zou worden.
    Als ik het artikel in de LA Times lees, waar dit artikel op gebaseerd is, speelt er bv een hele aflevering af rond een personage waarvan Druckman zelf heeft aangegeven dat Straley die heeft bedacht (samen met nog iemand).
    Dus ja, het zou best netjes zijn om Straley ook even te noemen, maar gezien de gespannen relatie en hoe men binnen de industrie hiermee omgaat verbaast me een dergelijke kinderachtige actie dan weer niet. Doet het werkelijk zoveel pijn om iemand te noemen die iets gedaan heeft die je niet zo aardig vindt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 20 januari 2023 10:17
    @fonsrutte Is het dan niet voldoende om te zeggen based on the game The Last of Us. Dan heb je iig wel een referentie naar het bron materiaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 januari 2023 11:18
    @-JK- Geen idee, het is niet mijn naam die ontbreekt.
    Maar kan me voorstellen dat de betreffende persoon liever zijn eigen naam daar heeft staan.
    Ik snap vooral ook niet waar Naughty Dog moeilijk over doet, dit komt ook niet lekker over zou ik zeggen.
    Kleine moeite om die persoon te noemen, het gebeurt tegenwoordig net iets te vaak dat het geen toeval meer is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 20 januari 2023 14:33
    @-JK-
    Nee, dat is niet genoeg. Er wordt vaak verwezen naar de schrijver van het bronmateriaal, in plaats van een eindverantwoordelijke.
    Technisch gezien zou je, volgens bijvoorbeeld APA-regels, bij films, video games, etc., de studio(s), producent(en) en regisseur(s) moeten vermelden.

    De opening credits van TLOU vermeld ook het volgende: Based on the [Playstation studios] video game created by Naughty Dog and written by Neil Druckmann.
    Het probleem is dat je bij films en games e.d. al gauw te maken krijgt met veel namen… dus kiezen zij ervoor om het inderdaad te doen zoals je vermelde.
    Bij boeken is het wel de bedoeling om de schrijver erbij te benoemen.

    Edit: Correctie, het gaat alleen om de personen die de rechten bezitten van het spel, als die er zijn. Een studio is dan vaak genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    controvi

    • 20 januari 2023 10:23
    Ik vind het lastig om hier echt een kant te kunnen kiezen.
    Aaan de ene kant vind ik het wel netjes om hem te noemen maar aan de andere kant, moet je dan ook alle devs die de game gemaakt hebben tot wat het is benoemen?
    Ik bedoel, Staley mag dan de meegeholpen hebben met regiseren van de game maar het is niet zijn geestenkindje. Zover ik begrijp is het verhaal zelf grotendeels uit de kop van Neil gekomen.
    Dus als er een verfilming is, snap ik dat Staley dan niet genoemd wordt MITS hij betrokken is geweest bij het process om het script van game naar serie te vertalen.

    Persoonlijk vind neig zelf meer naar de kant van Neil en het niet vermelden.
    Want als hij zegt meegeholpen te hebben aan het verhaal vind ik zoals ik al zij dat alle devs van de game dat net zo goed gedaan hebben en die dus ook genoemd moeten zijn. Dus zou zelfs egoistisch zijn van hem om alleen zichzelf op een podium te zetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 20 januari 2023 14:36
    @controvi
    Volgens APA-regels is het de bedoeling om iedere regisseur/producent van het spel te benoemen, alleen de eindverantwoordelijke(n).
    Staley is, hoe je het wendt of keert, een eindverantwoordelijke van het spel.
    Maar *technisch* gezien, wordt er alleen vermelding gemaakt van Neil als schrijver, dus heeft Staley eigenlijk niet heel veel te klagen.

    Edit: Correctie, het gaat alleen om de personen die de rechten bezitten van het spel, als die er zijn. Een studio is dan vaak genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 20 januari 2023 12:29
    De beste man heeft meegeholpen met de game niet de serie. Dus zijn naam hoeft niet vermeld te worden. Bij elk promotiemateriaal wordt wel verwezen naar de videogame, ook in de opening credits van de serie. Als we willen zien wie heeft meegeholpen aan de game kijken we daar de credtis wel. Dit is gewoon winst mee willen pakken van het succes. Als de serie negatief ontvangen werd dan had meneer zijn mond gehouden.
    Klaar. Next.