Nieuws
Overwatch

Medeoprichter van Blizzard treedt af als CEO

Executive producer World of Warcraft, J. Allen Brack, neemt stokje over

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Michael Morhaime, medeoprichter van Blizzard, treedt af van zijn functie als CEO. Morhaime blijft echter wel actief als strategisch adviseur binnen het bedrijf. Dit maakte Morhaime bekend via een bericht op het forum van de ontwikkelaar.

Morhaime is als medeoprichter vanaf het begin actief geweest bij Blizzard. Ondanks zijn lange aanwezigheid, heeft Morhaime al meer dan tien jaar niet meer meegewerkt als programmeur bij de ontwikkeling van een game.

Morhaime heeft net zoals zijn vervanger J. Allen Brack meegemaakt hoe het bedrijf groeide door de jaren heen. In begin jaren '90 was de ontwikkelaar bekend onder de naam: Silicon & Synapse. Tijdens het bestaan van Blizzard heeft het meerdere succesvolle franchises weten op te bouwen die nu wereldwijd bekend zijn en als voorbeelden gelden in de huidige game-industrie. Dit gold voor franchises als World of Warcraft, Diablo, Starcraft en Overwatch. Later voegde Blizzard zich samen met Activision en werd toen het Activision Blizzard zoals mensen het vandaag de dag kennen.

Blizzard
Michael Morhaime

Morhaime maakt in een post op het forum van Blizzard bekend dat het tijd is dat iemand anders het stokje overneemt. "Na vele jaren gewerkt te hebben met de meest getalenteerde mensen uit de industrie om games mee te maken, heb ik besloten dat het tijd is om iemand anders Blizzard Entertainment te laten leiden. Mijn taken als president van Blizzard zullen worden overgenomen door mijn vriend, collega, vertrouwd adviseur, en langdurig beheerder van World of Warcraft, J. Allen Brack."

Daarnaast betuigt Morhaime zijn dankbaarheid voor de mensen en de community waarmee hij mocht werken, die leidde tot het succes van het bedrijf. "Ik ben ook dankbaar voor iedereen van jullie in de community. Wij hebben samen de meest geweldige en triomfantelijke, maar ook meest moeilijke momenten meegemaakt. Ik heb gelukkig genoeg van jullie persoonlijk mogen ontmoeten, terwijl vele berichten, emails, tweets, Reddit-discussies en forum-posts voor een sterke band hebben gezorgd."

Het succes van Blizzard, waar Morhaime deel van uitmaakte, zorgde er onder andere voor dat de franchise van Overwatch eigen speelgoed krijgt in samenwerking met Lego en Nerf.

Er zijn verder nog geen concrete redenen bekend waarom Morhaime ervoor kiest om af te treden als CEO.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mega Man krijgt eigen live action-film De beste gamedeals van de week
11

Reacties op: Medeoprichter van Blizzard treedt af als CEO

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • darkmanwls

    • 4 oktober 2018 11:20
    World of warcraft is geen franchise. Het is een game, en die game valt weer binnen de warcraft franchise.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 4 oktober 2018 11:50
    @darkmanwls Een game die op zichzelf staat met meerdere uitbreidingen, een film, bergen merchandise en boeken/stripboeken erop gebaseerd is geen franchise? You keep using that word, I do not think it means what you think it means.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sanderth

    • 4 oktober 2018 12:13
    @Qinneth Hij heeft anders gewoon gelijk hoor? De franchise is Warcraft. Ik zou eerder zeggen dat 'World of' een veelgebruikt voorvoegsel is in die franchise ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 oktober 2018 12:15
    @Qinneth De film is ook geen world of warcraft film maar een film gebaseerd op Warcraft 1, de gebeurtenissen in World of Warcraft gebeuren letterlijk JAREN na wat er in de film gebeurd. Volgens mij moet jij eens goed kijken wat ik zeg voordat je wat doms zegt. De franchise is Warcraft, en world of warcraft is slechts 1 van de games uit die serie. Alle mechandise en boeken en comics zijn ook gebaseerd op de warcraft franchise. Ik heb er meerdere in de kast staan. En world of warcraft staat niet op zichzelf, het verhaal is het voortzetting van het verhaal wat begon in de RTS games. Je weet wel, de andere games in de FRANCHISE. So I keep using that word, cause i know exactly what it means. Do you?

    Om t nog even compleet te maken. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Warcraft Lees letterlijk de 1e zin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 4 oktober 2018 12:39
    @darkmanwls Je bedoelt de film gebaseerd op Warcraft 1, waarin enorm veel elementen uit World of Warcraft zijn genomen en geretconned is gebaseerd op verhaalwijzigingen die plaatsvinden in World of Warcraft?

    World of Warcraft is inderdaad een direct vervolg op Warcraft 3, maar heeft intussen zijn eigen plaats verworven en is een franchise op zichzelf geworden. Anders kan je net zo goed zeggen dat Wolverine geen franchise op zichzelf is omdat hij origineel uit het X-Men franchise komt.

    World of Warcraft is verder gegaan waar de Warcraft RTS games zijn gestopt en is nu zeker zijn eigen ding. Gebaseerd op het Warcraft franchise, maar inmiddels al zo ver dat het zijn eigen franchise is.

    Gefeliciteerd met de boeken en comics die je in je kast hebt staan, die heb ik ook.

    Ik heb trouwens niet gezegt dat World of Warcraft niet bij het Warcraft franchise hoort, het enige wat ik zeg is dat het een franchise op zich geworden is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 oktober 2018 12:46
    @Qinneth Ja op die manier kan je alles wel een franchise gaan noemen. Bovendien heet de film Warcraft, niet world of warcraft. Of daar nou wat retcons in zitten (die overigens niet alleen maar zijn retconned op basis van world of warcraft maar ook op basis van warcraft 2 en 3). Sorry hoor, maar ik blijf bij mijn punt, Warcraft is het overkoepelende universum en world of warcraft is 1 game in die franchise. bovendien zijn zowel x-men als de wolverine films onderdeel van het Fox marvel universe. Dat is de overkoepelende franchise.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 4 oktober 2018 12:56
    @darkmanwls De film heet inderdaad Warcraft. De laatste uitbreiding heet World of Warcraft: Battle for Azeroth. Niet Warcraft 3: Battle for Azeroth. Met jouw brede manier van spreken valt alles van Blizzard (Warcraft, Overwatch, Starcraft, etc..) onder het Blizzard Universe franchise en is niks zijn eigen ding.

    Het zijn gewoon allemaal franchises op zich die een eigen plek hebben, los van het feit waarop ze gebaseerd zijn of uit welke 'overkoepelende franchise' het komt. Dus het artikel heeft niet ongelijk toen het sprak over World of Warcrarft als franchise. World of Warcraft is een franchise, Warcraft is ook een franchise.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 oktober 2018 13:03
    @Qinneth Warcraft 3: battle for azeroth? waar slaat dat dan op? Nou leg je mij woorden in de mond die ik helemaal niet zeg.
    Warcraft is de franchise, en world of warcraft is een game binnen die franchise. Of ga jij nou beweren dat de Big Mac ook een franchise is ipv dat mcdonalds een franchise is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 4 oktober 2018 14:16
    @darkmanwls Gevoelig type zie ik. Tsja, als je geen argumenten meer hebt dan ga je maar roepen dat je je beledigd voelt. Vergelijking met McDonalds en een Big Mac gaat ook niet op.

    Deze is voor jou: https://i.imgur.com/VnoJsGG.jpg

    Een hele fijne dag nog.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 oktober 2018 14:45
    @Qinneth Wederom leg je mij woorden in de mond die ik helemaal niet zeg.
    Ik voel mij niet beledigd, en daarbij overschreeuw ik helemaal niets.
    Jouw uitleg raakt echt kant nog wal. Je komt zelf met een stelling dat World of warcraft een franchise op zich is, waar ik totaal geen onderbouwing voor zie, terwijl iedereen weet dat World of warcraft onderdeel is van de warcraft franchise. Dat zeg je oa zelf.
    Maar blijkbaar kan jij dus niet winnen dus leg je mij woorden in de mond die ik niet zeg. Beweer je dat ik je probeer te intimideren wat ik niet doe. Dat ik me beledigd zou voelen, wat ik nergens gezegd heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 4 oktober 2018 16:59
    @Qinneth Het is niet erg om te toegeven dat je fout zat hoor.