Hoewel Linux niet in eerste instantie een gaming platform is wordt er wel veel door developers aan gedaan om games te porten. Zo is Quake3 bijvoorbeeld erg populair in de Linux gaming scene, mede omdat Linux ook als Quake3 server te gebruiken is.

Don Hopkins, een developer bij Maxis, heeft vanaf het begin al gevonden dat "The Sims" geport had moeten worden. Vanaf het begin van de ontwikkeling van "The Sims" heeft hij er dus rekening mee gehouden, en heeft hij zo makkelijk portbare code geschreven. Helaas is het nog steeds niet geport, mede vanwege de hoge kosten.

Op een Linux forum heeft hij zijn verhaal gepost, en hoe hij denkt dat voortaan games op Linux zullen gespeeld worden:In order for there to be a Linux port (or a Mac port), it would necessarily have to be done in-house at Maxis, built off of the same code tree, developed in parallel.

It is simply not possible for a third party developer like Loki to stay in sync with the ongoing development at Maxis of The Sims Online. That would require enormous overhead and resources on the part of Maxis, all for an extremely negative return on investment: it would extremely complicate and slow down the development process, require extra programmers, quality assurance people with Linux skills, etc.

Cross platform development requires a LOT of overhead -- please believe me if you haven't tried it. The gross income from selling Linux clients would be infintesimal, and would never outweigh the enormous cost of development. There is absolutely no way EA would ever allow Maxis to flush their stock holders' money down the toilet like that.

That is the harsh, real, undenyable reason that Wine is the most practical and economical way to run games on Linux.

Lees zijn post hier, met de titel "Reality check from a game developer"