Iedereen die War of the Worlds heeft gezien weet dat de aliens uiteindelijk sterven door de bacterieen in onze atmosfeer. Iets wat nieuwe generatie aliens niet vergeten zijn, want in UFO: Aftermath zijn het de E.T's die de atmosfeer van onze aarde vergiftigen met sporen en zo een massale slachting aanrichten onder planten, dieren en mensen. Jij bent een van de overlevenden die het op gaat nemen tegen deze onbekende vijand uit de ruimte. Om de aarde weer alien-vrij te krijgen moet je onderzoeken uitvoeren, gevechten houden en tactieken bedenken. Voor de turn-based gevechten maak je gebruik van een squad mannetjes die je eerst moet huren en bewapenen. Het onderzoeken kan je doen via laboratoria en voor de tactieken mag je je gezonde verstand gebruiken. Zoals je leest heeft het spel veel overeenkomsten met Ufo: Enemy Unknown (X-Com)PBT: UFO: Aftermath will be one of rare new-generation games that utilizes turn-based system. In your opinion why there are so little turn-based strategy games nowadays? Is it because gaming community doesn't give them needed appreciation? Or because most of developers are occupied with real-time strategy games? JR: We already did the real-time strategy game Original War, so now it’s time for a turn based one :-]. The truth is, that we use what we like the best. The special simultaneous turn based mode used in Aftermath combines total control of every soldier, like in TB games, with the realistic battles from an RTS. You can always pause it and give another order to your men, but when you un-pause, everything is happening at the same time. So if you’re slower than the alien, you will likely lose. But even if you are slower, you can win by having better tactics! In tegenstelling tot eerste X-Com games zullen de missies volledig 3D zijn. Het researchen en plannen zal in de 2D wereld plaatsvinden. Had je vroeger alleen een pistool en rifle als realistisch wapentuig, het arsenaal in Aftermath is een stuk uitgebreider met wapens zoals een jackhammer en Heckler & Koch geweren. Iets waar de meeste gamers ook niet vies van zijn