Kawata denkt dat de beperkte populariteit van survival-horror met name geldt voor de Noord-Amerikaanse markt, wat volgens hem op te lossen valt door meer de nadruk te leggen op actie. "(De hoofdgames in de Resident Evil-serie) moeten een verlengde zijn van de veranderingen die zijn doorgevoerd in Resident Evil 4 en 5", aldus de producer van Revelations, dat volgens hem al de nieuwe richting van de Resident Evil-serie reflecteert. 

Call of Duty

Kawata vergelijkt de verkoopcijfers van survival-horrorgames met de cijfers van de Call of Duty-franchise. "Als je kijkt naar de marktdata, dan zie je dat de markt klein is vergeleken met de aantallen die Call of Duty en al die vergelijkbare actiegames verkopen. Een survival-horror Resident Evil-game lijkt niet in staat te zijn zulke aantallen te verkopen."

Kawata plaatst wel de kanttekening dat Resident Evil-games niet door hoeft te slaan naar alleen maar actie. "Ik kan niet voor Resident Evil 6 spreken, maar ik denk niet dat het noodzakelijk is om helemaal de Call of Duty-richting op te gaan. Het hoeft niet gelijk een shooter te zijn. Maar mijn indruk is dat Resident Evil 4 en 5 niet per se shooters zijn."

Kwaliteit verkoopt

Kawata noemt vervolgens een aantal games die volgens hem over de gehele wereld goed werden verkocht, los van of ze qua genre een grote groep mensen aanspraken. "Als je een game gaat verkopen op basis van goede gameplay, dan hoef je je geen zorgen te maken over de markt waarin die wordt verkocht." Zulke games, waarbij hij als voorbeeld noemt dat The Elder Scrolls V: Skyrim en Grand Theft Auto IV ook goed in Japan verkochten, doen het goed omdat "hun gameplay interessant is."