"Tijdens het ontwikkelingsproces was de A-knop bedoeld voor het schieten van kogels, de B-knop voor het harder rennen en het omhoog drukken op de vierpuntdruktoets om te springen", aldus Miyamoto. "De kogels werden later vuurballen.[...] We wilden eerst een schietlevel maken waarin Mario op een wolk springt en vijanden kapot schiet, maar dat hebben we laten vallen om ons meer op de springactie te richten. De geheime bonuswerelden in de wolken zitten er nog wel in. We realiseerden ons dat als Mario kon schieten terwijl hij aan het rennen was, dit hem te sterk zou maken. We hebben er daarom voor gekozen dat hij maar één vuurbal af kan schieten wanneer hij begint te rennen."
Paddestoelen
Miyamoto vertelde ook waar het idee van paddestoelen pakken om sterker te worden vandaan kwam. "In de eerste versie kon je niet ver voor je uit kijken, maar we wilden Mario niet kleiner maken. Dus maakten we de wereld groter zodat Mario kleiner leek. Toen kwamen we op het idee om Mario klein te laten beginnen en hem later de mogelijkheid te geven om groter te worden. Omdat de game zich in een magisch koninkrijk afspeelt, bedacht ik dat dit via een paddestoel moest gebeuren, omdat je mensen in sprookjes ook paddestoelen ziet eten. Daardoor noemden we het uiteindelijk 'Mushroom Kingdom'", aldus Miyamoto.
Op 3 december verschijnt de originele Super Mario Bros. samen met het tweede en derde deel op de Wii. De games worden ter ere van de vijfentwintigste verjaardag van het origineel gebundeld in Super Mario All-Stars: 25th Anniversary Edition voor de Wii.