Catto vroeg hierom in een openbaar vraaggesprek na een presentatie van Angry Birds-maker Rovio over het succes van de game. Hij stapte naar de microfoon en vroeg Rovio's Peter Vesterbacka welke physics engine er voor Angry Birds is gebruikt. Toen Vesterbacka onthulde dat dit Box2d is, vroeg Catto of het mogelijk is dat de engine erkenning krijgt in Angry Birds. Na een bevestigende reactie van Vesterbacka zei Catto: "Fijn. Ik ben de maker van de Box2D physics-engine". Vesterbacka sloot na een daverend applaus van het publiek af met: "Ik moet je na de presentatie even hierover spreken."
Physics engine
Een physics engine is software die de gedragingen van natuurkundige systemen simuleert. In Angry Birds is dit systeem bijvoorbeeld verantwoordelijk voor hoe verschillende materialen als ijs, hout en steen reageren op de vogels die er tegenaan geschoten worden. De manier waarop de bouwwerken instorten in Angry Birds wordt ook bepaald door de Box2D engine en is een simulatie van hoe dit in het echt zou gebeuren.
Reacties op: Maker physics engine vraagt maker Angry Birds om erkenning
robbuzz
Stanley Struijk
Daeda
Stanley Struijk
ultraspaz
Sh4d0wz
Nihilistic Poet
SgtH3nry3
SuperDre
Daeda
Catto zegt zelf op het forum van box2d: "The question has come up about the Box2D license, which is zlib. The license requests credit, but it is not required. Thus Rovio did not do anything wrong. So why doesn't Box2D use the MIT license which requires credit? The reason is that some game companies are really touchy about using open source software for legal reasons. So I've been told that some companies will not use any open source software that is more restrictive than zlib. So I try to meet this requirement because I would like to make it easy to use Box2D."
LotLP
Natuurkundige systemen.. simuleren… vogels tegen ijs hout en sten worden aangeschoten.. hout breekt als je er een vogel ietwat hard tegenaan schiet…. Aaah.. uuuhm… ik zou het niet per direct een simulatie noemen xd