Grip vindt dat er ongeveer tien jaar geleden een aantal baanbrekende survival horror-games zijn uitgekomen, waaronder Silent Hill, Fatal Frame en Forbidden Siren. Sinsdien staat het genre volgens hem stil. De tien punten kunnen het verder helpen, stelt hij. 

Grip vindt dat survival-horrorgames te veel op actie en gevechten gericht zijn, met te weinig opbouw in spanning. Hij zou graag een minimale hoeveelheid gevechten zien en een nadruk op spanningsopbouw. De bedreiging in games komt te veel van vijanden af volgens hem, wat automatisch de nadruk legt op vechten.

Grip is juist van mening dat de bedreigingen in een horrorgame vragen zouden moeten oproepen, in plaats van dat ze alleen maar uitgeschakeld moeten worden, om zo games meer diepgang te geven. Het gebruik van tussenfilmpjes zorgt er volgens hem voor dat spannende momenten minder indruk maken. De speler moet zoveel mogelijk controle hebben en zo min mogelijk toekijken.

Daarnaast zou Grip graag zien dat horrorgames minder lineair zijn, de speler meer morele keuzes geven en zich in een normalere setting afspelen. De wereld waarin horrorspellen plaatsvinden is volgens Grip vaak zo abnormaal dat spelers zich moeilijk kunnen verplaatsen in de situatie van het hoofdpersonage. Spelers moeten in het dagelijks leven beïnvloed worden door de gebeurtenissen in de game, vindt hij.

Als voorbeeld noemt Grip de film The Ring, waar mensen bang door zouden kunnen worden van videobanden en tv's. Zijn laatste punt is de toevoeging van menselijk drama aan games. De nadruk moet volgens hem liggen op hoe de personages in de game omgaan met de situatie en niet op de situatie zelf.