In dit artikel op 3D Action Planet worden de opties van een SDK eens onder de loep genomen. Veel nieuwe First Person Shooters krijgen tegenwoordig een eigen SDK mee waar modmakers heel makkelijk mee uit de voeten kunnen. Heel leuk, maar werkt dit principe ook altijd, en is het positief voor de game?

Het maken van een SDK kost namelijk veel tijd en moeite. Als je deze kostbare developertijd in de game zelf gaat steken, is de kans groter dat de game een succes wordt en meer verkoopt. Zo trek je vanzelf ook wel de mod-community naar je toe, die er dan alleen wat meer moeite voor moet doen. Maak je een SDK, dan is de kans dat de game te slecht is, te weinig verkocht wordt en modmakers er niet eens naar omkijken. Het mooiste zou zijn om een game te maken die veel modmakers aantrekt, waardoor er meer van verkocht gaan worden. Maar dat is natuurlijk een utopie, behalve als je de naam achter je hebt (denk aan Half-Life 2 en Quake 4)

De schrijver van het artikel is dan ook bang dat er in de toekomst steeds meer half-gare games met SDK's komen waarbij de modmakers de game maar 'af moeten maken'.Above all I want to see more diversity in the types of SDK released. I want to see SDKs that allow me to create any type of game, while taking advantage of the latest hardware. I don't want to be limited to making a mod that has two teams firing guns at each other and dying.

To sum up, bring them on but make them unique! Misschien ben ik gewoon te slim, of zie ik wat over het hoofd, maar volgens mij gebeurt het ook vaak genoeg dat de SDK achteraf gereleased wordt, wat natuurlijk een goede optie is. Toch blijft het een interessante kwestie.