Nieuws
MAGFest

MAGFest ontvangt kritiek na steek richting gamesite Kotaku

Kotaku deed vorig jaar verslag van het verspreiden van het coronavirus op het evenement

Geschreven door Michel Musters op
De organisatie van het Amerikaanse game-evenement MAGFest heeft kritiek ontvangen vanwege een steek richting gamewebsite Kotaku.

Kotaku deed begin vorig jaar verslag van MAGFest en meldde toen dat het een plek was waar het coronavirus werd verspreid. Op dit moment wordt MAGFest weer gehouden en daar hebben bezoekers een opvallende steek richting Kotaku ontdekt.

Op een banner vallen diverse plekken die op het evenement bezocht kunnen worden te zien. Onderaan de banner staat 'Kotaku's Journalistic Integrity' ('Kotaku's journalistieke integriteit') met daarnaast een icoontje dat aangeeft dat het niet gevonden is.

Kort nadat bezoekers foto's van de banner op social media plaatsten, werd de banner verwijderd. Op het officiële Twitter-account van MAGFest liet de organisatie weten dat het heeft beseft dat de grap niet in goede aarde valt. "Het was bedoeld als grap gebaseerd op het artikel over onze reactie op COVID vorig jaar. Het is meteen van de beursvloer verwijderd."

In een vervolgtweet liet de organisatie weten dat het mensen "onveilig" liet voelen. "Het betreft een gebrek aan besef bij ons. We hebben spijt richting onze gemeenschap en Kotaku, en zullen in de toekomst beter ons best doen."

Diverse mensen uit de game-industrie en leden van de gamesmedia hebben de grap inmiddels bekritiseerd. Daarbij wordt vooral de connectie gelegd met de Gamergate-beweging. Kotaku werd vorig decennium bekritiseerd omdat een reviewer die een positieve recensie over een game schreef een relatie zou hebben met een ontwikkelaar. Dit bleek uiteindelijk niet te kloppen. Volgens Video Game History-directeur Frank Cifaldi kan de grap op de banner als een 'dog whistle' worden gezien, een bedekte toespeling met een negatieve lading bedoeld om de reputatie van Kotaku te bekritiseren.

Dit artikel delen:

Lees meer

Technici claimen dat PS5 verticaal plaatsen voor schade kan zorgen Disco Elysium stal voor mij afgelopen jaar de show
25

Reacties op: MAGFest ontvangt kritiek na steek richting gamesite Kotaku

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 13:42
    Wat een jankgeneratie zitten we momenteel in zeg.
    Iedere grap of opmerking die niet helemaal goed valt moet gelijk in tienvoud verontschuldigd worden, het liefst aangevuld met ontslag en een grote zak geld.
    Je kan mij niet wijs maken dat mensen zich onveilig voelen door een grapje op een banner.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 6 januari 2023 13:46
    @Fr3nzy Nou ja, ik werk voor gamesites en als een publiekelijk evenement dit over een gamesite waar ik voor schrijf zou zeggen (en het daar niet mee eens was), zou ik mij daar wel degelijk erg aan storen. Niet per se onveilig voelen, maar het wel een enorm kinderachtige en onterechte manier van kritiek uiten vinden, vermomd als grap. Vind jij het leuk wanneer een compleet evenement jouw werk uit het niets te kakken zet, alleen maar omdat je je werk deed?

    Ik heb zoiets van, als je het niet eens was met de coverage van iets, neem dan contact op en laat jouw kant van het verhaal horen als een normaal, volwassen persoon, en ga niet op dergelijke passief agressieve manieren je onvrede uiten. Even ongeacht wat er allemaal wel of niet mis is met de coverage van een publicatie. Het blijven gewoon mensen die er werken, net zoals jij en ik. My two cents.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 13:59
    @MichelMusters
    In dit geval was het een beetje actie reactie in een poging dat op een grappige manier te doen. Dat mensen tegenwoordig geen grappen meer kunnen waarderen is daarom jammer. Ik vind het nogal onschuldig en zou er me er weinig van aantrekken, hooguit even om lachen.
    Als het het nou serieuze verwijten of oordelen zou gaan zou het inderdaad niet tof zijn om dat op zo'n manier naar buiten te brengen en zou je dat inderdaad beter onderling kunnen oplossen maar dit stelt niks voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PhydomiR

    • 6 januari 2023 14:13
    @Fr3nzy Nou, het volledig in twijfel nemen van de journalistische integriteit van een website noem ik een vrij serieus verwijt en oordeel. Rechtstreeks uit het "fake news" boekje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 14:21
    @PhydomiR
    Er is helemaal geen sprake van het volledig in twijfel nemen van..
    het was als grap bedoelt. Dus je hoeft niet meteen zo aangebrand te reageren, adem even rustig in en uit en denk aan de positieve dingen in het leven, bespaart je een hoop stress.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 6 januari 2023 15:02
    @Fr3nzy Tja, het is maar wat je onder grappig verstaat natuurlijk. Journalistieke integriteit is belangrijk voor de gemiddelde journalist, dat wordt al vanaf de opleiding er in gestampt.

    Dit is in feite letterlijk zeggen: jullie verstaan je vak niet. Of dat nou als grap wordt gezegd of niet, je kunt verwachten dat mensen daar aanstoot aan nemen.

    Nogmaals vraag ik je om wat inlevingsvermogen; hoe zou jij het vinden als een compleet evenement de draak steekt met jouw professionaliteit? Niet een op een tussen concullega's of bekenden, maar echt publiekelijk via officiele banners van een groot, publiekelijk evenement. Fr3nzy is slecht in zijn werk, ha ha!

    Ongeacht wat ik van Kotaku vind, lijkt mij het in ieder geval niet prettig en zeker niet grappig.

    Edit: het doet mij overigens allemaal relatief weinig hoor, maar ik verbaasde mij wel een beetje over de reacties hierop, vandaar dat ik in de reacties enige nuance wilde aanbrengen. Of dat is gelukt of niet moet blijken ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 15:28
    @MichelMusters
    Inlevingsvermogen is juist iets wat bij veel mensen ontbreekt, waardoor ze zich snel aangevallen voelen en niet kunnen inzien dat iets als een grap bedoelt wordt.
    Het is inderdaad misschien geen leuke of goeie grap maar je kan het ook luchtiger opvatten of misschien een grap terug maken die wel leuk is, momenteel draait alles om afstraffen en excuses maken.

    Wat betreft inlevingsvermogen, er staat dus niet letterlijk dat Kotaku slecht is in hun werk, er wordt slechts een grap gemaakt over hun integriteit. Een beetje inlevingsvermogen zou ervoor zorgen dat mensen dat ook als grap zien en niet zo serieus reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 6 januari 2023 15:34
    @Fr3nzy Het staat er niet letterlijk, maar dat insinueert de grap toch gewoon? Dat Kotaku-redacteuren slecht zijn in hun werk? Daarom vind ik het persoonlijk nogal passief agressief en kinderachtig overkomen. Maar let's agree to disagree!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 15:48
    @MichelMusters
    Dat is toch juist het hele idee van een grap, een situatie uitvergroten op een zogenaamd grappige manier. Als je op zulke grappen serieus gaat reageren ben je in mijn ogen een echte zuurpruim of zoals Ronnyp zegt, een wandelende tissue.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 januari 2023 12:13
    @MichelMusters Ik ben het helemaal met je eens. Het ding is alleen dat een journalist van bv Kotaku heel veel bereik heeft en daarmee het evenement kan maken of breken. Even los van het feit of Kotaku gelijk had of niet en we gaan er maar vanuit dat een journalist van Kotaku of GamerNL integer genoeg is, maar alles draait tegenwoordig om clicks en views en die krijg je niet met een gematigd artikel.
    Er zal dus best wat aangedikt worden.
    Ik heb geen idee hoe zoiets werkt, maar contact zoeken met die journalist gaat dat veel uithalen? Misschien overtuig je die ene journalist en hopelijk nuanceert of zelfs rectificeert hij zijn artikel, maar dan hebben al duizenden mensen het gelezen, een mening gevormd en het gedeeld op social media.
    Vooral social media zie ik echt als het kankergezwel van de huidige maatschappij.

    Op geen enkele manier een reden om deze slechte grap uit te halen, de organisatie had op de inhoud moeten reageren. Het feit dat ze dat niet gedaan hebben geeft aan dat er een kern van waarheid in het artikel van de journalist zat denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 6 januari 2023 20:39
    @Fr3nzy Bespot? Natuurlijk op z'n minst een beetje, en je zou je af moeten gaan vragen waarom. Onveilig? Zeker niet.

    Maar we zitten in de generatie waar je met klagen nog best ver kan komen en niemand een in een bedrijf een dikkere huid een acceptabele eis lijken te vinden. Vooral via twitter lijken veel mensen de luidere minderheid een meerderheid te vinden terwijl de twitter reacties waarschijnlijk voornamelijk van mensen komen die niet naar MAGfest gaan en er geen interesse in hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 6 januari 2023 14:17
    Het was bedoeld als grap gebaseerd op het artikel over onze reactie op COVID vorig jaar.

    Kende de situatie niet maar nu ik dit lees vind ik het wel grappig. Je moet er niet te veel achter gaan denken want dan is alles een stuk grimmer. Nadeel van dit soort acties is, is dat je de intentie er achter niet ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 6 januari 2023 14:28
    Goeie grap maar ook grappen zijn verboden want oh wee als er iemand zich gekwetst zou voelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 6 januari 2023 15:21
    Dit is ook niet bedoeld als grap maar als erg beledigende sneer omdat ze niet met de terechte kritiek om kunnen gaan. En ik vind dat zo’n organisatie waarvan je verwacht dat ze zich proffesioneel gedraagt zich daar ver van had moeten houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 6 januari 2023 15:24
    Tja 2023 grappen kunnen niet meer want iedereen is een wandelende tissue ze kunnen niks meer hebben en hun gevoelens zijn altijd gekwetst.

    Maar laten we eerlijk zijn ik denk dat iedereen kotaku zijn integriteit wel eens in twijfel heeft getrokken. Want wat die lui er af en toe uitpoepen is lachwekkend slecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 15:36
    @Ronnyp
    Haha wandelende tissue.. dankje ik moest lachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 6 januari 2023 15:49
    Thja…. Normaal zou ik zeggen de wokies moeten niet zo huilie huilie doen. En alhoewel ik echt wel voor grappen maken ben ( van alles eigenlijk wel. Ik bedoel genocide grappen moeten kunnen, transgender grappen moeten kunnen, aluh Akbar kaboem grappen moeten kunnen.) Maar om nou iemand te integriteit in twijfel te brengen….. Ik vind dat persoonlijk een lastige.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 6 januari 2023 16:00
    @coola
    Hahaha lees je post nog eens terug aub.
    Klinkt een beetje alsof je zegt dat het wel oke is om iemand in elkaar te slaan maar dat iemand een goedbedoeld schouderklopje geven misschien wel erg ver gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 januari 2023 12:17
    @coola Je vergeet grappen over witte heteroseksuele mannen, of is dat bewust?

    Volgens heeft dit trouwens helemaal niets met woke te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 januari 2023 12:36
    @fonsrutte

    De tekst werd te lang. Ik wou eigenlijk er ook nog bij zetten dat grappen over de katholieke kerk en pedofilie ook gemaakt mogen worden. Maar zoals ik al zeg de tekst werd te lang.