Lionhead Studios wilde duistere Fable 4 maken | Gamer.nl

Lionhead Studios wilde duistere Fable 4 maken | Gamer.nl

De door Microsoft gesloten Fable-ontwikkelaar Lionhead Studios had een idee voor een volwassen Fable 4 die zich afspeelde tijdens de industriële revolutie en liep op de Unreal Engine 4. Microsoft schoot het idee echter af.

Volgens een uitgebreid artikel op Eurogamer pitchte voormalige art director John McCormack het Fable 4-idee aan Microsoft. Volgens McCormack hadden er onder andere trams en vliegende machines in de game moeten zitten. "Het zou duister en volwa ener worden. En omdat het voor volwa en spelers gemaakt zou worden, zou het ook prostituees en humor hebben. Ik dacht dat het briljant zou worden en iedereen had er erg zin in."

In alle Fable-games was Bowerstone een belangrijke stad. In de eerste Fable was het nog een klein dorp, maar gedurende de drie Fable-games werd het steeds groter. In Fable 4 had Bowerstone vergelijkbaar moeten zijn met Londen, waarin de beruchte seriemoordenaar Jack de Ripper als Balverine, de monsters in de Fable-reeks, vermomd was. Ook zouden er diverse Britse verhalen in de game verwerkt worden, waaronder Dr. Jekyll en Mr. Hyde. 

Microsoft schoot het idee af, waardoor McCormack in 2012 vertrok, maar volgens hem waren andere werknemers van Lionhead ook niet blij met de besli ing. "We dachten, je hebt wel het maximaal aantal rpg-spelers op Xbox bereikt en je moet een manier vinden om dat te verdubbelen, en je gaat het niet met een rpg doen. Maar ik dacht, dat kunnen we wel. Ik zei, geef ons vier jaar, fatsoenlijke financiën, geef ons de kans die men aan Ma Effect en Skyrim gaf. Zij krijgen vier jaar en veel budget. Geef ons dat en we geven jullie meer spelers. Maar Microsoft zei 'nah, jullie hebt drie kansen gehad en jullie hebben het geld maar verdrievoudigd. Het is niet goed genoeg, oprotten.' Dat irriteerde mij."

In plaats daarvan werd Lionhead op Fable Legends gezet, een free-to-play game waarin spelers met elkaar gevechten in de fantasiewereld aangingen. Volgens McCormack wist men bij Lionhead dat spelers liever Fable 4 hadden. Volgens bronnen werd er 75 miljoen dollar in Fable Legends gestoken en was de game bijna klaar voor een open bèta voordat hij geannuleerd werd. Daarna dachten veel Lionhead-werknemers dat de technologie voor Fable 4 gebruikt zou worden en waren veel werknemers daar blij mee, maar Microsoft sloot de studio.

"De grootste steek in het hart was dat we van Microsoft zo'n zes jaar hebben moeten werken aan games om technologie te showen. Weinig mensen wilden Fable: The Journey (voor Kinect) maken en bijna niemand wilde aan Fable Legends werken. Ik dacht dat het eindelijk tijd was voor Lionhead 2.0 en de game die iedereen wilde spelen en die we allemaal wilden maken."

Volgens McCormack hielp Peter Molyneux - het voormalige studiohoofd van Lionhead die in 2012 vertrok - ook met de bemiddeling tu en Lionhead en Microsoft. "Peter kon doen wat hij wilde en hij kon nee zeggen tegen Microsoft. Die macht had hij, en toen hij vertrok voelden we ons kwetsbaarder."

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou