Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws
Fable Legends

Lionhead Studios wilde duistere Fable 4 maken

Nieuwe Fable zou voor volwassen spelers worden

Geschreven door Michel Musters op

De door Microsoft gesloten Fable-ontwikkelaar Lionhead Studios had een idee voor een volwassen Fable 4 die zich afspeelde tijdens de industriële revolutie en liep op de Unreal Engine 4. Microsoft schoot het idee echter af.

Volgens een uitgebreid artikel op Eurogamer pitchte voormalige art director John McCormack het Fable 4-idee aan Microsoft. Volgens McCormack hadden er onder andere trams en vliegende machines in de game moeten zitten. "Het zou duister en volwassener worden. En omdat het voor volwassen spelers gemaakt zou worden, zou het ook prostituees en humor hebben. Ik dacht dat het briljant zou worden en iedereen had er erg zin in."

In alle Fable-games was Bowerstone een belangrijke stad. In de eerste Fable was het nog een klein dorp, maar gedurende de drie Fable-games werd het steeds groter. In Fable 4 had Bowerstone vergelijkbaar moeten zijn met Londen, waarin de beruchte seriemoordenaar Jack de Ripper als Balverine, de monsters in de Fable-reeks, vermomd was. Ook zouden er diverse Britse verhalen in de game verwerkt worden, waaronder Dr. Jekyll en Mr. Hyde. 

Microsoft schoot het idee af, waardoor McCormack in 2012 vertrok, maar volgens hem waren andere werknemers van Lionhead ook niet blij met de beslissing. "We dachten, je hebt wel het maximaal aantal rpg-spelers op Xbox bereikt en je moet een manier vinden om dat te verdubbelen, en je gaat het niet met een rpg doen. Maar ik dacht, dat kunnen we wel. Ik zei, geef ons vier jaar, fatsoenlijke financiën, geef ons de kans die men aan Mass Effect en Skyrim gaf. Zij krijgen vier jaar en veel budget. Geef ons dat en we geven jullie meer spelers. Maar Microsoft zei 'nah, jullie hebt drie kansen gehad en jullie hebben het geld maar verdrievoudigd. Het is niet goed genoeg, oprotten.' Dat irriteerde mij."

In plaats daarvan werd Lionhead op Fable Legends gezet, een free-to-play game waarin spelers met elkaar gevechten in de fantasiewereld aangingen. Volgens McCormack wist men bij Lionhead dat spelers liever Fable 4 hadden. Volgens bronnen werd er 75 miljoen dollar in Fable Legends gestoken en was de game bijna klaar voor een open bèta voordat hij geannuleerd werd. Daarna dachten veel Lionhead-werknemers dat de technologie voor Fable 4 gebruikt zou worden en waren veel werknemers daar blij mee, maar Microsoft sloot de studio.

"De grootste steek in het hart was dat we van Microsoft zo'n zes jaar hebben moeten werken aan games om technologie te showen. Weinig mensen wilden Fable: The Journey (voor Kinect) maken en bijna niemand wilde aan Fable Legends werken. Ik dacht dat het eindelijk tijd was voor Lionhead 2.0 en de game die iedereen wilde spelen en die we allemaal wilden maken."

Volgens McCormack hielp Peter Molyneux - het voormalige studiohoofd van Lionhead die in 2012 vertrok - ook met de bemiddeling tussen Lionhead en Microsoft. "Peter kon doen wat hij wilde en hij kon nee zeggen tegen Microsoft. Die macht had hij, en toen hij vertrok voelden we ons kwetsbaarder."

Bron: Eurogamer

Dit artikel delen:

Lees meer

9,7 miljoen mensen speelden Overwatch-bèta Outer Rim-dlc Star Wars Battlefront dit weekend gratis speelbaar
9

Reacties op: Lionhead Studios wilde duistere Fable 4 maken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Misschien waren ze bij MS bang dat de manier waarop McCormack Fable 4 omschrijft uiteindelijk net zo`n visie wordt als wat Molyneux had, oftewel veel beloven weinig doen en ondertussen wel de knaken in ontvangst nemen.

    Resultaat geen trams, geen vliegende machines, geen hoeren en geen Jack the Ripper.

    Het idee voor Fable 4 zie ik nog steeds zitten maar tot op heden beloofde men een hoop maar kwam er weinig van terecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    "De grootste steek in het hart was dat we van Microsoft zo'n zes jaar hebben moeten werken aan games om technologie te showen".

    Weinig liefde voor gaming bij MS… Zag je ook bij Xbox 1 release. Ze gingen prat op het woonkamer idee en techniek van de console (je kan er tegen praten!) ipv goede games en game ervaringen te bieden. Shame. Daarom heb ik xbox vaarwel gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Grohe
    Wat een simplistische reactie weer :) Anders devs laten een heel ander beeld zien (343). Het ligt gewoon aan lionhead en dit is gewoon een gefrustreerde reactie van ontslagen werknemers, niks meer en niks minder. Als je dat aanneemt als ultieme waarheid kun je het beste niet teveel lezen op internet. De laatste goede game van Lionhead was Fable 1 op de xbox dat is alweer 12 jaar geleden. Als het mijn studio was had ik deze al LANG gesloten.

    Als je het hele artikel had gelezen zie je dat MS juist erg veel voor Lionhead heeft gedaan. Maar je wilt alleen maar trollen ik begrijp het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @-it-,

    Leuk dat je toch reageert als je denkt dat ik troll. Jij bent echt een makkelijke prooi stel dat iemand jou wilt trollen, je hapt namelijk elke x op iemand die kritisch is op MS.
    "Als je het hele artikel had gelezen" is een enorme dooddoener en een zwaktebod.

    Als je het hele artikel had gelezen had je namelijk ook gelezen dat Microsoft alles behalve een fijne partner is. Eerst leggen ze Kintec bullshit op aan de studio en later faal Windows 10 en uwp. Lionhead kreeg dat veel te laat horen en kon zich nooit richten op waar hun hart lag, namelijk Fable 4. Ipv dat moesten ze als techdemo dienen voor slechte technische producten van MS. Daarmee zouden ze het uithangbord zijn van wat MS te bieden heeft. Dat is dus 3x niks en daardoor waren de Lionhead spellen ook slecht.
    Jammer dat MS aan de basis staat van het slopen van een studio die xbox/MS exclusives maakte. Ik laat er echter geen traan om sinds ik van console ben overgestapt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @Grohe
    Blijkbaar heb je nog steeds niet het hele artikel gelezen en pak je nog steeds de zaken eruit die je wilt lezen :)

    Je reacties slaan wartaal uit en onjuiste insinuaties. Daar kan ik verder niks mee. Ik snap dat je uit alle verhalen jouw juiste waarheid probeert te halen en alle andere feiten te negeren, maar hou dit dan aub voor je.

    Probeer niet te reageren als je niet alle feiten weet, je hebt geen idee hoe het eraan toe ging bij Lionhead studios, aangezien dit al 12! jaar speelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Ze maken gewoon troep en dan word je gesloten simpel as that , en dan moeten ze niet achteraf gaan zeuren

    Fable legends had ook best leuk kunnen zijn maar ook daar hebben ze een puinhoop van gemaakt wat een slechte game was dat

    En jij moet niet zeiken, Sony doet hetzelfde, driveclub puinhoop studio dicht

    Dat getuigd van visie na hun andere games

    Daarom ben jij overgestapt voor die visie lachwekkend

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    @RavenMMG,

    Driveclub mensen werden tenminste met stijl afscheid genomen. Driveclub was klaar dus de samenwerking ook. Ze zijn netjes ondergebracht bij Codemaster. Nieuwe baan en zekerheid. Kan MS nog iets van leren ipv zich als een aso te gedragen en star te doen wanneer talloze bedrijven interesse hadden in Lionhead maar nu de werknemers en hun gezinnen in grote onzekerheid achterlaten. Achteraf niet zeuren noem jij dat, klasse boy!

    Fable was slecht doordat het teveel volgens Microsoft moest ipv dat ze hun eigen lijnen konden uittekenen. Kintec shit, Windows 10 cross-platform bagger en grote leiders van Lionhead die opstappen uit ontevredenheid over de lange arm van MS. Zo help je een exlusive om zeep. Simple as that. Niet achteraf zeuren wanneer blijkt dat xbox geen goede exclusives meer heeft.

    Microsoft heeft geen visie voor de lange termijn. Dat blijkt wel uit het feit dat ze opeens komen opproppen met Windows 10/xbox 1 geneuzel. Lionhead kreeg dit ook pas veel te laat te horen. Mis management van MS. Wederom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    We are committed to working closely with those affected by today’s news to find them new opportunities at Xbox, or partnering with the broader development community to help place them in jobs elsewhere in the games industry should they desire."

    Schijnt dat er allang een oplossing is gekomen voor deze mensen, daarnaast werd het begin maart al aangekondigd en gingen de deuren dicht op 29 april, oftewel bijna 2 maanden van te voren.

    Geen slechte oplossing zo te horen en de reden zal inderdaad net zo zijn als wat Sony bij Drive Club studio deed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Hahah ondertussen bijna 3 maanden later na de aankondiging :

    MS: Fuck you and your families! We greedy dinosaurs don't care about your shitty life. We care about scaring away possible buyers of Lionhead company, so you stay jobless.

    Woorden zijn niks waard zonder actie. Alleen als je heel naïef bent geloof je Microsoft op hun groene ogen…Ongelooflijk dat er mensen zijn die deze corporaties excessen goed proberen te lullen. Strx zkr weer klagen dat er armoede is in NL…

    Evolution Studios ex werknemers zijn tenminste netjes bij een nieuwe job aan de slag ipv dat Sony dat dwars gaat zitten. Binnen 2 weken konden ze aan de slag ipv maanden werkloos toe te kijken hoe een groot bedrijf boven hun elk overnamebod blokkeert. Fijn voor de mensen en hun families :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.