Nieuws
Lego The Hobbit

Lego The Lord of the Rings en The Hobbit-games niet meer digitaal verkrijgbaar

Mogelijk vanwege afgelopen licenties

Geschreven door Michel Musters op
Lego The Lord of the Rings en Lego The Hobbit zijn niet meer in digitale winkels verkrijgbaar.

De games waren onlangs nog gratis te downloaden via de Humble Store, maar nu zijn ze nergens meer digitaal te koop. Dit geldt voor alle platforms. Hoewel een officiële reden niet is gegeven, heeft het waarschijnlijk te maken met licenties die zijn verlopen.

Beide games zijn ontwikkeld door Traveller's Tales. Lego The Lord of the Rings verscheen in 2012 en Lego The Hobbit in 2014. Reddit- gebruiker SuperMoonky ontdekte het feit dat de games niet meer gekocht kunnen worden. Het moet als het goed is nog wel mogelijk zijn (en blijven) om de games te downloaden wanneer de games al eerder zijn aangeschaft.

Dit artikel delen:

Lees meer

Retro-shooter Dusk komt naar consoles VIP-demo Anthem vanaf 25 januari beschikbaar
13

Reacties op: Lego The Lord of the Rings en The Hobbit-games niet meer digitaal verkrijgbaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • N0rthstar

    • 3 januari 2019 09:21
    Vraag me af of dat invloed heeft gehad om ze gratis beschikbaar te maken. Wel mooie zet dan (heb ze toen ook opgepikt op humble bundle :)).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 3 januari 2019 09:56
    Daarom heb ik games liever fysiek dan digitaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 januari 2019 10:41
    @bigds9fan Dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghost

    • 3 januari 2019 11:54
    @bigds9fan
    De games blijven beschikbaar voor wie ze eerder aangeschaft heeft. Nieuwkomers vissen achter het net, net zoals fysieke games uitverkocht kunnen raken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 januari 2019 13:52
    @Ghost en jij denkt dat die servers voor de rest van hun leven blijven draaien, 10-20 jaar na releasedate ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 3 januari 2019 17:26
    @casualkiller ik ben zeer grote voorstander van fysieke games, maar wat je hier aanhaalt geldt vrees ik straks ook voor alle patches die dus ook nodig zijn om een game goed te laten draaien tegenwoordig.

    Ik hoop dat er altijd manieren blijven om de patches te installeren, maar heb wel twijfels hierover.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 3 januari 2019 13:00
    @bigds9fan Eens!

    Dit is een van de voortekenen waar we over 5-10 jaar de vruchten van gaan plukken.
    Ik heb het mij wel eens afgevraagd, wat als Steam ermee stopt, gewoon "what if" dan kan je gedag zeggen tegen al je digitale aankopen.

    Wat als MS en Sony over 10 jaar zeggen: alle 2013-2020 games zijn vanaf heden niet meer downloadbaar wegens verlopen rechten (kijk bijvoorbeeld naar Alan Wake). Dan ben je (het recht waar je voor betaald hebt) kwijt.

    Ik vrees dat veel games in de toekomst niet meer speelbaar zijn, games als Destiny en The Division, die volledig online nodig hebben om speelbaar te zijn, of neem World of Warcraft. Wat als de servers sluiten omdat het minder lucratief wordt. Zeg maar dag tegen je 200+ uren spelen, mounts, pets, exotics, legendaries, progressie.

    Het is de formule waar EA steeds meer naartoe werkt (door te kiezen voor een service model) en Ubisoft ziet er ook wel toekomst in.

    Games zullen in de toekomst geen product meer zijn zoals een boek, maar een service die je bij de gratie van, mag spelen. Treurig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 3 januari 2019 14:16
    @Krytuun De tegenstanders van fysieke games, en voorvechters van de digitale toekomst zijn nou niet echt de personen die in het algemeen om hun rechten als consument geven. Of om hun games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 3 januari 2019 14:47
    @casualkiller iedereen die de game digitaal gekocht heeft kan hem nog gewoon downloaden en spelen. Doordat de games zouden gaan verdwijnen zijn ze korte geleden gratis weggeven op humblebundle. Waarom zou dit een probleem moeten zijn?

    Wat een rare conclusie dat mensen die games liever digitaal hebben niet echt iets geven om hun consumentenrechten. Welke rechten worden er nou precies geschonden? Het recht om een 6 jaar oude game die al tientallen keren is afgeprijsd en zelfs gratis is geweest niet meer te kunnen kopen? Alsof iemand die geen interesse had in de game toen hij gratis, deze game ooit zal kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 3 januari 2019 22:45
    @Jcp85 Niet iedereen koopt op dezelfde tijden games, of wist dat ze gratis te verkrijgen waren. Zelf ook eigenlijk pas laat in de lego games gestapt en vind de 2 (starwars/batman1) echt heel erg leuk, maar moet nog steeds al de rest spelen, en de nieuwe nog kopen (maar ik wacht rustig omdat ik toch nog een hoop andere heb).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jcp85

    • 3 januari 2019 23:16
    @SuperDre in principe is dat zo. Maar men heeft nu 6 en 4 jaar de tijd gehad op de games te kopen. Het gaat mij vooral om de dynamiek die nieuwsberichten als deze op gang brengen, alsof dit een reden is om fysiek te kopen ipv digitaal.

    Ik was vanmiddag bij de de Intertoys en ik kocht hun laatste exemplaar van Shadow of the Colossus, die game is niet eens een jaar oud en niet meer fysiek verkrijgbaar bij deze winkel, maar digitaal nog wel. Verder zag ik maximaal 4 Lego games tegenover ongeveer 25 digitaal. Ik zie niemand schuimbekkend bij de Intertoys staan, omdat het zo'n grove schande is dat ze deze games niet meer aanbieden.

    Ook zie je altijd dezelfde figuren reageren die net alsof doen alsof de games ook niet meer speelbaar zijn. Puur en alleen omdat ze alleen geïnteresseerd zijn in hun eigen punt en altijd is er wel iemand die tegen ze opmerkt dat de games nog gewoon speelbaar zijn. Volgende week verdwijnt er weer een game digitaal uit de verkoop en wordt er weer gereageerd op basis van zelfverzonnen foutieve aannames.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 4 januari 2019 09:24
    @Jcp85
    Precies, als ik bij de lokale intertoys binnenloop zie ik maar een handjevol games voor zowal ps4/switch als xbox.
    Digitaal kan ik alles downloaden. Hoe moet ik aan deze spellen kopen als het digitaal niet meer kan? Moet ik marktplaats gaan afstruinen? Of ebay? En maar hopen dat mensen een fatsoenlijke prijs vraag voor hun gebruikte spullen in twijfelachtige staat.

    Mensen maken hier vaak aannames gebaseerd op angst, angst is nooit een goede raadgever.

    Als laatste kun je deze games nog gewoon spelen, dus er is niks aan de hand. Er wordt je geen "recht ontnomen" zoals dat zo mooi genoemd werd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 3 januari 2019 13:46
    Als het niet meer mogelijk zou zijn om ze ook te downloaden en spelen als je ze al in je library hebt, dan zou ik echt pissig worden.

    Maar ze staan in iedergeval nog gewoon in mn Steam Library.