MMORPG's zijn op dit moment heel populair en terwijl ik dit schrijf lopen er duizenden spelers op dezelfde servers met elkaar te communiceren en doden ze samen gemeenschappelijke vijanden. Het leger van de Verenigde Staten heeft dit concept blijkbaar goed bestudeerd, want ze hebben besloten dat dit weleens een goede training zou kunnen zijn voor toekomstige en huidige soldaten. Het leger heeft namelijk de Internet onderneming There Inc. opdracht gegeven om, voor een bedrag van 6 miljoen dollar, een realistische multiplayer gevechtssimulatie te ontwikkelen. In deze Massively Multiplayer Simulation for Asymmetric Warfare, of simpelweg MMP, kunnen duizenden soldaten dan samen trainen in door het leger ontwikkelde lange-termijn scenarios, zoals bijvoorbeeld in het Midden-Oosten.The MMP will ultimately put a life-sized virtual world on thousands of computer monitors simultaneously. "It will allow users to interact with and against other players in a long duration operation, and it will let users train and plan for asymmetric and conventional operations around the world," Grosse explained. The computer-generated environment will represent relative sizes of objects, distances and time movement as they are in the real world and will not compress them. "This life sized, real-time aspect is a unique feature," Grosse said, "because commercial war games do not follow these real-time requirements and add this level of realism."Realisme staat dus hoog in het vaandel bij deze simulatie, alleen de wapens zullen, om veiligheidsredenen, niet de functionaliteit en mogelijkheden ingebouwd hebben, die ze in het echt wel hebben. Of deze simulatie ook voor commerciele doeleinden gebruikt gaat worden, is nog niet zeker. Wanneer dit wel het geval zou zijn, dan moeten we zeker nog tot 2006 wachten, want dan is de simulatie pas klaar. Lees het hele artikel hier.