In een blogpost legt Shafer uit wat voor lessen hij heeft getrokken uit Civilization V en hoe hij zichzelf wil verbeteren met zijn nieuwe project, At The Gates. Zo gaat hij onder meer in op het politieke systeem van de nieuwe game, de economische kant en is hij kritisch op hoe hij bepaalde zaken heeft aangepakt bij Civilization V, waaronder de kunstmatige intelligentie. 

"Civ V's A.I. was een prachtig stuk van samengewoven systemen. (...) Helaas zorgde mijn enthousiasme om zo'n systeem te bouwen ervoor dat ik verliefd werd op het design in plaats van dacht aan de uiteindelijke impact. Ik was erg trots op mijn code. Maar het was eigenlijk niet erg goed."

Over de gedragingen van de A.I. in diplomatieke situaties vertelt hij: "Mijn originele doelstelling was om de A.I.-leiders menselijk te laten gedragen. Maar mensen zijn ambigue, nors en soms zelfs ronduit gek. Dit kan interessant zijn als je met echte daadwerkelijke mensen omgaat, maar ik leerde een belangrijke les dat wanneer je er eentje simuleert via een computer, er geen manier is om dit leuk te maken."

At The Gates

Momenteel werkt Shafer met een klein team aan At The Gates, een strategiegame waarin spelers ten tijde van het verval van het Romeinse Rijk de rol op zich nemen van een Barbaarse factie. Het spel wordt, net als Civilization V, een turn-based strategiegame waarin spelers steden moeten beheren, legers moeten aanvoeren, en strategische en politieke beslissingen moeten nemen. Het Kickstarter-project heeft zijn doelstelling van 40.000 dollar gehaald en op moment van schrijven staat de teller op 50.000 dollar. At The Gates staat gepland voor een release van juni 2014.