Nieuws
PlayStation 4

'Krachtigere PlayStation 4 bestaat echt'

Zou inderdaad games en films in 4K-resolutie kunnen afspelen

Geschreven door Michel Musters op

De krachtigere versie van de PlayStation 4 waar vorige week geruchten over gingen, zou echt bestaan. Dat meldt Eurogamer-subsite Digital Foundry.

De krachtigere PlayStation 4 zou meer grafische rekenkracht bevatten en spellen in een 4K-resolutie kunnen afspelen. De console zou intern bij Sony 'PS4.5' worden genoemd. De website Kotaku berichtte hier vorige week over.


Digital Foundry bevestigt dit gerucht nu. De website zou "onafhankelijk" bronnen hebben gevonden die het gerucht bevestigen. Sony's R&D-lab, waar producten worden getest voordat ze in de winkels komen te liggen, zouden de nieuwe console zelfs al hebben. Naast games zouden ook films in een resolutie van 4K kunnen worden afgespeeld.

Volgens Digital Foundry bevat de 'PS4.5' een krachtigere GPU met een geupgradet versie van AMD's APU-technologie die in de huidige PlayStation 4 zit. Digital Foundry's verslag geeft verschillende opties voor wat de nieuwe versie van de PlayStation 4 voor de consument zou kunnen betekenen. 

Bron: Eurogamer

Dit artikel delen:

Lees meer

Betreed het labyrint van Chronos op Oculus Rift Ontwikkeling Mew-Genics voor onbepaalde tijd stopgezet
58

Reacties op: 'Krachtigere PlayStation 4 bestaat echt'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MikkelE30

    • 24 maart 2016 14:20
    Dit zuigt zo hard. Hadden ze niet direct met een goede consolegeneratie kunnen komen?
    Zing het dan in ieder geval nog even een paar jaar uit tot de consoles 5 jaar oud zijn, en maak dan gewoon de PS5/XboxTwo.

    Gezien we nu op X86 zitten is er volledige backwards compatiblity zonder emulatie mogelijk, dus dat mag zeker de bottelneck niet zien. Alle bestaande games kunnen dan ook gepatched worden met alle remmen los vwbt grafische pracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • loki82

    • 24 maart 2016 14:20
    Dan zal FFXV wel weer uitgesteld worden en dit de minimale console ervoor worden :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bluethunder22

    • 24 maart 2016 14:36
    Ik vraag me dan gelijk af of de ps4 van nu nog steeds ps4 games kan draaien en je er niet de zogenaamde ps4.5 voor nodig hebt.
    Daarnaast: hoe lang gaan consoles dan nog mee? Als je iedere +- 2 jaar een nieuwe console moet kopen wat heeft dat dan voor voordeel op een pc?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 24 maart 2016 14:44
    @bluethunder22 gebruikgemak! hordes mensen die niets met pc hebben maar gewoon een spel willen kunnen spelen op een console.

    ik verwacht dat bij de komst van een nieuw model spellen nog wel blijven werken op de oude, maar dan in lagere resolutie en mogelijk andere grafische opties die uitgeschakeld gaan worden.

    hoewel er vast een omslagpunt komt dat een spel opeens alleen nog maar op de nieuwste versie gaat werken. Opzich prima, ze snijden zichzelf heus niet in de vingers om de komende 4 jaar al spellen niet meer te gaan ondersteunen op de originele ps4.

    daarnaast kun je wel al je randapparatuur gewoon blijven gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 24 maart 2016 15:11
    @nicster Gebruiksgemak geldt tegenwoordig amper meer voor consoles met steam, het steeds gebruiksvriendelijker worden van windows en de flinke achteruitgang in gebruiksvriendelijkheid bij consoles deze generatie, om de week patches bij wijze van spreken regelmatig ook buggy releases etc.

    Er gaat ook altijd een "focusversie" zijn, of ze kiezen voor ps4.5 te ontwikkelen en ps4 krijgt een "crappy" versie of andersom heb je een amper betere ps4.5 versie. Ik zou dit een zeer negatieve ontwikkeling vinden en mijn kenissen nog meer gaan pushen naar PC gamen, want langzaam beginnen alle redenen voor consolegamen te verdwijnen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 24 maart 2016 16:56
    @markje94 Nou, ik heb het een jaar terug nog maar eens geprobeerd om PC te gamen. Na tal van issues met drivers, windows, nVidia dat AMD in de weg zit etc etc ben ik toch maar weer gestopt. Er is nog niets veranderd ten opzichte van mijn hoogtijdagen op de PC (ben console only sinds de x360).

    Op de Xbox One (PS4 heb ik niet) ben ik overigens zelf nog geen buggy release en patch-galore tegengekomen. Over het algemeen draait alles prima, op Unity na (maar zelfs dat viel mee op de One ten opzichte van de PS4).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Excalibur82

    • 24 maart 2016 18:22
    @MikkelE30

    Bij mij is het juist andersom. Ik heb altijd consoles gehad naast mijn pc en zie met deze generatie de toegevoegde waarde er niet meer van. Ze waren technisch gezien al zwakker dan de pc bij het moment van uitkomen (dat was vroeger wel anders waarbij ze bij release zich toch aardig konden meten met de betere pc's van die tijd) en de pc is zoveel gebruiksvriendelijke geworden. Spel installeren (wat op consoles ook moet) en klaar. Ik hoef eigenlijk nooit moeilijk te doen om een spel draaiend te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 24 maart 2016 14:46
    Geloof mij maar. Zodra deze uit komt, dan koop ik deze direct. Eindelijk wat progressie in console land. Kan niet snel genoeg gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 24 maart 2016 15:09
    @innerchild

    Hier exact hetzelfde verhaal.
    PS4 meteen de deur uit en eindelijk de PS4 waar ik in het begin al op zat te wachten.

    4K is niet perse een must daar heb ik de pc voor, maar wel eindelijk full HD en 60FPS en misschien nog wel 1440p op 60fps

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 24 maart 2016 23:55
    @spreadthehate Dan is het alleen afwachten hoeveel ontwikkelaars daar rekening mee gaan houden. Dat zal afhankelijk zijn van hoeveel PS 4.5's verkocht worden. Stel dat zijn er 100K, ik noem maar iets geks, dan zal geen enkele ontwikkelaar tijd en moeite steken om hun game daarvoor te optimaliseren. En de eigenaren van een PS 4.5 hebben dan voor niets een bak geld uitgegeven voor niets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelE30

    • 24 maart 2016 16:57
    @innerchild Wacht maar tot je niet meer thuis woont en die 500 euro voor een nieuwe console het eten voor je hele maand betekend :)

    Misschien verdien je goed, maar dan behoor je tot de minderheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 24 maart 2016 17:23
    @MikkelE30

    Ik woon al jaren niet meer thuis, sommige mensen kunnen ook goed sparen als ze echt iets willen hebben. Ik heb van mij ouwe altijd de wijze les gekregen om minimaal 1 volledige salaris achter de hand te houden.

    Heb inderdaad ook wel een goede baan, maar het komt voornamelijk dat ik geen gat in de hand heb en goed kan sparen voor dingen die ik echt wil hebben.
    Helaas kunnen de meeste mensen niet sparen.

    Ga niet ieder weekend stappen scheelt veel knaken, heb de auto de deur uit gedaan scheelt een hele hoop knaken. Mensen doen zoveel onzin dingen of hebben onzinnige abonnementen waar ze niks mee doen.

    Iedereen die werkt kan geld sparen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • toeterbaas198219

    • 25 maart 2016 10:10
    @spreadthehate +1 Hier 2 kids een eigen huis een auto elektrische fietsen en een scooter. Daarbij komt nog een plemp servicekosten , Toch kan ik nog steeds sparen en dus ook die ps4,5 kopen als ik wil.
    Echter is de ps4 mij wel teleurgesteld dus ik betwijfel of ik hem wil.
    Mijn Pc zit al in de Master klasse en ik merk toch dat bijvoorbeeld bo3 wel een bonk beter is op een dikke pc met een dikke game monitor
    Probeerde laatst GTA5 op de ps4 van mijn zoontje en toen op mijn pc.
    Man man man wat was de ps4 versie gaar kwa framerate en graphics.
    De pc veegt hem zo in 1 klap van de kaart(met nog een radeon r9 290x OC dus ik hoop echt dat die ps 4,5 beter gaat worden.

    Hoewel Uncharted 4 ziet er weer heel erg goed uit op trailers !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 26 maart 2016 01:12
    @toeterbaas198219

    Uncharted 4 gaat er sowieso komen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 26 maart 2016 01:36
    @toeterbaas198219 Ongelofelijke aansteller! Die PS4 versie van GTA5 is helemaal niet gaar qua graphics en framerate, je stelt je gewoon verschrikkelijk aan dat is alles. Jouw pc is trouwens echt super gaar, want er is ergens iemand die een betere heeft. Wat een rotzooi man man man.

    PS: Wat zijn kids overigens? Kinderen ken ik wel, maar kids?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 24 maart 2016 14:49
    Deden ze met de ps2 toch ook, die werd ook een stukje sneller gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 24 maart 2016 15:08
    HAHAHA, hoe duur gaat dat apparaat dan wel niet worden een GPU van 1000 euro kan de meeste spellen al niet op 60 FPS in 4k draaien, dus dan wordt die ps4.5 iets van 1000 euro want je hoeft maar een cinematische 30FPS op console te halen en als een spel voor PS4.5 ook op PS4 moet gaan draaien heb je een probleem, want dan moet je GIGANTISCH downgraden, ervan uit gaand dat alles op PS4 in full HD draait heb je 4 keer zoveel horsepower in die nieuwe dat gaat NOOIT posiief zijn voor de console industrie dan is er al helemaal geen reden om te console gamen ipv PC gamen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 24 maart 2016 15:13
    Ben benieuwd of dit echt blijkt te kloppen, maar het begint er wel sterk op te lijken nu.

    Zo ja, dan is het een interessante stap van Sony. Als ze dit goed aanpakken, dan vind ik het een goede ontwikkeling. Ik heb nooit zo'n probleem gemaakt van de bescheiden rekenkracht van de PS4, maar met de komst van VR en de doorontwikkeling van de PC is een sterkere console wel welkom. Zo kan de industrie zich wat beter ontwikkelen en hoeft de markt niet steeds 6+ jaar stil te staan, wat ook de PC indirect weer ten goede komt.

    Sony gaat ontwikkelaars vast aanmoedigen (of verplichten) dat ze games ook voor de PS4 blijven uitbrengen voor de komende tijd. Zo niet, dan zou Sony een enorme shitstorm over zich heen krijgen van PS4-eigenaren die zich dan tekort gedaan zouden voelen. Als deze nieuwe console er daadwerkelijk komt, dan zal Sony eigenlijk niet anders kunnen dan ook de PS4 te blijven ondersteunen. Ik verwacht daarnaast dat de randapparatuur uitwisselbaar is, en dat de PS4.5 ook gewoon PS4-games zal afspelen. Dan blijft er volgens mij weinig te klagen over.

    Ik hoop dat ontwikkelaars niet simpelweg gaan kiezen voor een gewone en een 4K-versie van hun games. Ik zie veel liever een hogere framerate, meer polygonen / modellen, mooiere texturen / effecten / anti-aliasing / post-processing / belichting. Al die zaken geven veel meer visuele verbetering dan die 4K-resolutie, bij gebruikelijke kijkafstanden en tv-formaten. Hopelijk krijgen ontwikkelaars de vrijheid om de extra grafische kracht in te zetten zoals zij dat willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 24 maart 2016 16:59
    @geert1 Dus eigenlijk wil je dat ontwikkelaars 2 versies van dezelfde game gaan ontwikkelen? Dus mogelijk dubbele kosten, denk dat het niet gaat gebeuren. Waarschijnlijk is het gewoon dat een game goed werkt op de PS4, en dan gaat de resolutie gewoon omhoog voor de PS4.5. Zo hoort het eigenlijk ook, anders benadeel je iedereen met een PS4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 24 maart 2016 18:45
    @pepsi Dubbele kosten ? Ze ontwerpen gewoon alles voor de ps4 op de hoogste resolutie haalbaar ( 4K ) en downscalen alles voor de ps4. Hoef je helemaal niets extra's voor te doen. Dit betreft textures, geluid, code. Bv bij textures ontwerp je alles op de hoogste resolutie en vervolgens render je het naar ps4 kwaliteit. Geluid kan ook aangepast worden in hetzelfde verhaal. Code kan bv aangepast worden door bepaalde instellingen te verlagen. Denk aan je pc. Ze ontwerpen toch ook niet 10 verschillende versies voor diverse resoluties en pc configuraties ? Nee, daar gebeurd alles dynamisch tot een bepaalde hoogte. Broodje aap verhaal is snel geboren, vooral als mensen copy paste werk doen op internet…