Kotick: 'We moesten de oprichters van Infinity Ward wel ontslaan' | Gamer.nl

Kotick: 'We moesten de oprichters van Infinity Ward wel ontslaan' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het tweetal zou volgens Activision contact gehad hebben met verschillende uitgevers, waaronder Electronic Arts, en daarmee afspraken in het contract geschonden hebben. "Het schokte mijn vertrouwen in twee specifieke mensen die mijn vrienden waren. Het frustrerende is dat ik nooit verwacht had dat zij dat soort dingen zouden doen. We zijn een publiek bedrijf, we hebben ethische verplichtingen. En de dingen die zij deden... ik zou naar de gevangenis gaan als ik dat zou doen. Je kunt het bedrijf en zijn activa niet voor je persoonlijke voordeel gebruiken, het is niet toegestaan om dat te doen. Dus hadden we geen keus", vertelt Kotick tegenover Edge.

Kotick zegt dat het vertrek van West en Zampella, en daarna ook van een aantal andere medewerkers, Infinity Ward niet in de problemen heeft gebracht: "Er zijn zeventig zeer talentvolle mensen bij Infinity Ward die toegewijd zijn en in de laatste zes maanden hebben we ongeveer vijfduizend CV's toegestuurd gekregen. Het is niet alsof er een tekort aan intere e is. Het is gewoon iets waarbij je persoonlijk teleurgesteld raakt in mensen die je vertrouwt en als vrienden beschouwt. Wat doe je wanneer je door hen bedrogen wordt?"

Electronic Arts

In hetzelfde interview viel Kotick concurrent Electronic Arts aan. "EA koopt een ontwikkelaar en dan wordt het 'EA Florida', 'EA Vancouver' of 'EA New Jersey'. We hebben altijd gedacht: 'Weet je wat? Wat wij goed vinden aan een ontwikkelaar is dat zij een cultuur hebben, een onafhankelijke visie, en dat is wat hen zo succesvol maakt. We hebben niet een 'Activision wat dan ook' - het is Treyarch, Infinity Ward, Sledgehammer. Dat is voor mij één van de onaantastbare regels van het bouwen van een uitgeversbedrijf. En in ieder geval leiden de oorspronkelijke oprichters van de studio de studio vandaag de dag nog steeds, op Zampella en West na."

Als reactie op de suggestie van Edge dat EA de afgelopen jaren is veranderd, zei Kotick: "Ik ben een onderdrukte EA-ontwikkelaar. Het werkt niet - je kunt geen schoonmaakmiddel zijn en dan besluiten dat je de topping van een toetje wil worden. Dat werkt niet, het zit in je DNA. Het DNA [van EA] is niet volgens dat model georiënteerd - het weet niet hoe het dat moet doen, als een cultuur of als een bedrijf, en dat heeft het nooit geweten."

"Het enige wat wij proberen te doen is een hulpmiddel beschikbaar te stellen om ze succesvoller te maken. Als je het zeer goed doet - en heel veel studio's doen dat - mag je doen wat naar mijn mening het moeilijkste ding is in de industrie om te bereiken: het maken van een origineel intellectueel eigendom."

Tim Schafer

Kotick sprak tot slot nog over Tim Schafer. De ontwikkelaar van Brütal Legend noemde Kotick in een interview met Eurogamer in juli een "enorme eikel". Brütal Legend was eerst in handen van Activision, maar nadat Activision fuseerde met Blizzard, liet het nieuwe Activision Blizzard de titel vallen. Kotick zei tegenover Edge: "Deze man stapt naar buiten en zegt dat ik een eikel ben. Ik heb hem nog nooit in het echt ontmoet - Ik heb nog nooit iets met hem te maken gehad."

"Ik ben nooit betrokken geweest bij Brütal Legend, het Vivendi-project waar hij aan gewerkt heeft, behalve dan dat ik bij een vergadering was waar mensen naar [de game] keken en zeiden : 'Hij is laat, hij heeft iedere deadline gemist, hij is buiten het budget gegaan en het ziet er niet uit als een goede game. We gaan het project stopzetten. En weet je wat? Dat leek me een verstandige besli ing", aldus Kotick.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou