Terwijl ID software rustig verder knutselt aan Doom 3, is collega-developer Raven Software nog druk in voorbereiding van het vierde deel in ID's succesvolle shooter-serie Quake.

Dat ook oudere versies van de Quake engine nog niet zijn vergeten, blijkt aan de nieuwste .plan update van ID's CEO Todd Hollenshead waarin hij nieuwe prijzen bekend maakt voor het licenseren van een Quake 2 engine.

Een groot voordeel van het licenseren van een 3D-engine is dat een programmeur zijn aanpassingen van de broncode niet publiek ter beschikking hoeft te stellen. Hier staan dan vaak wel grote bedragen tegenover, die enkel voor gerenomeerde game-ontwikkelaars betaalbaar zijn.

Zelfs een afgeprijste Quake 2 engine kost na de zojuist vrijgegeven .plan nog een flinke smak geld.I've had a few questions about the price of private Quake II engine licensing now that we have released the source under the GPL. We're doing the same thing with Quake II that we did with the Quake engine and reducing the price to a flat $10,000 if you want to keep your source code proprietary. You're not required to pay the fee if you abide by the GPL, of course. But some people have been interested in maintaining their own source and not releasing it, so we offer this option as an alternative. The technology licensing page on our website will be updated to reflect this after the start of the new year. Meer informatie over het licenseren van je eigen Quake-engine is te vinden op de officiele ID site.