Gamespy had een interview met de Franse ontwikkelaar Arkane Studios over hun nieuwste 3D RPG Arx Fatalis. Deze RPG opteert eindelijk weer eens voor een andere aanpak dan we gewend zijn. Zo speelt het spel zich volledig onder de grond af en zal er geen daglicht te zien zijn. De zon is immers uitgegaan en de mensen hebben zich teruggetrokken in de grotten en leven daar naast trollen en goblins.

Hoewel het zich allemaal ondergronds afspeelt is er zeker sprake van een levende wereld. Er zijn talloze objecten die je kan oppakken en gebruiken, van de meest nutteloze stenen tot flessen wijn en zwaarden. GameSpy vroeg zich af in hoeverre het mogelijk was om objecten met elkaar te combineren:GameSpy: Arx Fatalis contains an interesting game mechanic that I call "world simulation," where the player can combine items in many different ways to produce useful effects. Is there a logic to the way the items interact, or is it more a matter of experimenting to see what will work?

Raphael Colantonio: It's meant to be logical. For example, if you combine a rope with a wood stick, you'd create a fishing rod. But to be honest, it's mainly a question of intuition and trying things out, considering that most combined items are not necessary to finish the game. The combinations of items add a more advanced layer to the gameplay. We put it in for players who like to go deeper into the game's possibilities, i.e. craft their own stakes to kill zombies, make their own potions, enchant items with secret ingredients, etc… Zo is het in Arx Fatalis zelfs mogelijk je eigen appeltaart te bakken en hiermee extra health te ontvangen. Ook kan je een varken slachten en hieruit de ribbetjes pakken en deze op het vuur opwarmen en er een stevige hap van nemen. Het interview gaat verder nog in op het unieke spell-casting systeem en de toekomst van Arkane Studios.