Volgens Konami bevat PES 2015 een schietsysteem die zorgt voor "een groot aantal ongelimiteerde schietstijlen met precieze controle over de richting en kracht van elk schot." Ook zijn er meer opties om de bal over te spelen naar andere teamleden. "Spelers kunnen kleine tikjes geven of snelle lage passen die nieuwe physics gebruiken om er voor te zorgen dat de bal in elke situatie realistisch beweegt. Dit zorgt voor unieke en andere uitkomsten bij elke actie die de speler uitvoert."

Voetballers reageren nog sneller op de acties die spelers via hun controller invoeren. Ook de AI van teamleden is vooruit gegaan. Daardoor zoeken voetballers nog beter naar mogelijkheden en kansen op het veld, ook wanneer ze niet op het scherm worden afgebeeld. De game maakt gebruik van de FOX Engine, dat Hideo Kojima voor Metal Gear Solid 5 heeft ontwikkeld. Dit zorgt er voor de virtuele spelers nog meer op de echte spelers lijken en veel verschillen speelstijlen en animaties hebben. 

Verder beweegt het publiek in het stadion realistischer en reageren ze beter op acties die op het veld gebeuren. De opstellingen van teams reflecteren de opstellingen in het echte voetbal. Daarvoor worden er elke week updates doorgevoerd in de game van onder andere het Engelse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Braziliaanse voetbal. Tenslotte heeft zelfs de hoogte van het gras invloed op het soort voetbal dat gespeeld wordt.