De altijd welbespraakte Peter Moore van de marketingafdeling van de Microsoft gamedivisie, heeft zich op een recent gehouden EA Community Event uitgelaten over hedendaagse gamecontrollers. Hij geeft aan dat Microsoft momenteel naar methoden aan het kijken is om games toegankelijker en intuïtiever te maken. Methodes die de intimidatiefactor van een relatief complex apparaat als een controller weg kunnen nemen. Schouderknoppen, triggers, analoge sticks, een D-pad, het zijn allemaal factoren die een controller complex maken om snel te begrijpen en te bedienen. Althans, als we Peter Moore mogen geloven.

Hij maakt een vergelijking met de klassieke Atari 2600 joystick. Iedereen kon die controller oppakken, er mee spelen en plezier hebben. De Wii probeert terug te gaan naar die tijd, maar zelfs de controller van die console zit nog aardig ingewikkeld in elkaar en heb je niet meteen door. Dat waren tenminste de bevindingen van Moore toen hij de controller tijdens de E3 aan de tand voelde. Toch heeft Moore zijn enthousiasme over de Wii nooit onder stoelen of banken gestoken. Elke innovatie die probeert om games een breder publiek aan te laten spreken, is hij enthousiast over. Het is namelijk van groot belang dat de markt verbreed wordt, dat meer mensen tot games aangetrokken worden.

Wat zou je krijgen als je dit combineert?

Zijn eigen dochter zou gek zijn op racegames, waaronder Project Gotham. Ze houdt echter niet van de knoppenconfiguratie en het gebruik van triggers. Microsoft is dus net als Nintendo nu naar oplossingen aan het zoeken om de complexe controllers toegankelijker te maken voor meer mensen. Hij kan er momenteel alleen nog niets over zeggen. Wel wil hij ons verzekeren dat ze geen product op de markt willen zetten wat niet intuïtief en innovatief is. Dit lijkt er op te duiden dat men geen kopie van de Wii-mote wil gaan ontwikkelen. We zijn benieuwd.

Het moet voor Nintendo ergens toch wel een fijn gevoel geven dat nu zowel Microsoft als Sony in hun voetsporen proberen te treden waar het controllerideëen aan gaat. We zijn benieuwd of ze qua games ook eenzelfde weg in gaan slaan, met naast de hardcore games, ook Brain Training en Nintendogs-achtige titels. Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat Moore bang is voor het mogelijke succes van de Wii en nu alvast zelf ook een enigszins vergelijkbare weg in wil slaan, onderbouwd met een mooi PR-praatje. Wie zal het zeggen?