"Ik hoop dat mijn toekomstige projecten gezien worden als 'werk van Hideo Kojima' in plaats van 'van de maker van Metal Gear'", vertelt hij. "Ik heb de wereld nog niet echt laten zien wat ik kan. Dit klinkt misschien pretentieus, maar ik vind het niet leuk dat er over mij gedacht wordt als 'die man achter Metal Gear'. Ik kan veel meer dan dat."

"Ik word vaak verkeerd geïnterpreteerd", vertelt Kojima. "Ik heb altijd gezegd dat ik wil werken aan originele franchises". Toch geeft hij toe dat het werken aan Metal Gear ook veel voordelen met zich meebrengt. "De Fox Engine bijvoorbeeld. Die kostte een hoop tijd en geld (om te maken); we konden die alleen ontwikkelen omdat hij bedoeld is voor de volgende Metal Gear. In de volgende game introduceer ik concepten die bedoeld zijn voor compleet nieuwe IP's, die gebruikmaken van het merk Metal Gear."

GTA

Kojima noemt in hetzelfde interviewe Grand Theft Auto 3 als een game die hem heeft beïnvloed: "GTA 3 kwam uit in hetzelfde jaar als Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en het leek alsof de denkprocessen achter de twee games compleet verschillend waren. Het ging voorbij gamedesign: het gebied dat een speler kon verkennen (in GTA 3) was zo enorm, dat zelfs de gamedesigner niet alle mogelijke situaties kon voorspellen. Die titel heeft mijn ogen absoluut geopend."

Kojima werkt momenteel aan Metal Gear Solid: Ground Zeroes, de eerste Metal Gear-game die net als de GTA-serie een open wereld kent.