Het is toch allemaal wat met de activiteit qua games op de Comic-Con. Je zou haast gaan denken dat het jaarlijkse stripboek-event omgevormd is naar een tegenhanger van de E3. Ook vandaag weer nieuws vanaf de Con, dit maal van Hideo Kojima. De geestelijk vader van onder andere de Metal Gear-franchise, heeft aangegeven dat MGS4 onmogelijk op een DVD zou passen. Het Bluray formaat van de PS3 zou absoluut noodzakelijk zijn voor de game. Hiermee lijkt Kojima terug te komen op een bewering van zeker driekwart jaar geleden, toen hij nog aangaf dat MGS4 ook mogelijk zou moeten zijn op de Xbox 360. Wellicht sprak hij destijds over de toenmalige toestand van de game en liggen de kaarten nu iets anders vanwege de constante doorontwikkeling. In ieder geval wordt de kans op een Xbox 360-port van de game hiermee wel aanzienlijk minder.
Ander interessant nieuws is dat Sony de game hoe dan ook op een resolutie van 1080p wil laten draaien. Deze resolutie wordt enkel door de PS3 ondersteund. Sceptici beweerden al twee E3 shows geleden dat de 1080p resolutie alleen maar voor films gebruikt zou worden en dat het voor games simpelweg te zwaar zou zijn. Sony lijkt hier blijkbaar anders over te denken en we zijn zeer benieuwd of Kojima Productions die gedachte delen en 1080p ten uitvoer weten te brengen.
Goed nieuws voor de individuen die volgend jaar naar de E3 afreizen, is dat MGS4 daar in speelbare vorm aanwezig zal zijn. Dit zou er op kunnen duiden dat we nog datzelfde jaar een release van de game mogen verwachten. Konami is er in ieder geval wel serieus mee bezig, zoals verwacht mag worden, want nog niet eerder is er zo'n groot team op een Metal Gear-project gezet.
Reacties op: Kojima: MGS4 past onmogelijk op DVD, Bluray is noodzaak
Morridin
Dat moet ook wel, alle development teams worden groter. Consument eist nu eenmaal steeds meer, er is gewoon steeds meer mee gemoeit. Waar je vroeger teams van 30 man hebt, heb je er nu van 60-100.
tomwanders
dsperial
kan dan niet wachten tot e3 2007, ik denk dat dit hideo's pareltje wordt.
x2.KiLLeR397
Tallon 4 NL
ps1: cd-rom
ps2: DVD
ps3: Blu-Ray….zou onzinnig zijn om met DVD te komen, want dan onderscheidt de PS3 zich ook niet t.o.v. de 360. Daarmee is de BR-speler wellicht een argument tot aanschaf voor sommigen…
Tallon 4 NL
Ronn
Schijnt dat 1080i vrij gelijk is aan 720p. Ik heb een HDTV en kan dat bevestigen….althans de 360 games laten nauwelijks verschil zien.
Voor zover ik weet is er ook geen echt kwalitatief verschil tussen 1080i en 720p. Het enige verschil is het grotere beeldoppervlak. 1080i is vooral handig voor de grotere schermen, maar qua scherpte en alles verschilt het eigenlijk nauwelijks van 720p. Ohja, dat je geen verschil ziet in Xbox 360-games kan ook komen omdat veel games maximaal 720p ondersteunen.
Ezra
Game_God
gamer24.7
Het zou veel goedkoper zijn als ze voor 720p zouden ontwikkelen
JustinTimberlake
1080i staat voor Interlaced, 1080p staat voor Progressive. De 1080 geeft dan natuurlijk het aantal verticale lijnen weer.
Interlaced resoluties worden opgebouwd door het ene 'field' de even lijnen weer te geven, het andere 'field' de oneven lijnen. Twee van die fields maken samen dus 1 frame. En ja, met 60 fps worden er 120 fields weergegeven op de beeldbuis. De 'ouderwetse' TV beeldbuis en CRT beeldbuizen gebruiken deze modus, waarbij televisies in Europa '50 Hz' aanhouden (=50 fps) [PAL], die in Amerika bijvoorbeeld '60 Hz' (=60 fps) [NTSC]. Het uigloeien van het ene 'field' terwijl de andere wordt opgebouwd, is wat men vooral ervaart als 'flickering': Het 'trillen' van het beeldscherm. Philips kwam 'tig jaar terug met de 100Hz televisies, die dezelfde fields 2x zo veel optekenen als normaal, waardoor de 'flickering' ook met de helft afnam. Daarom is het belangrijk bij CRT monitoren ook een zo hoog mogelijke resolutie te kiezen. Overigens is de NTSC standaard van 60 Hz simpel gehaald door minder verticale beeldlijnen op te tekenen: PAL ondersteunt er, zonder 'overscan' mee te nemen, 512 (256 per 'field'), NTSC 480 (240 per 'field'). Overscan, btw, is het deel van het scherm dat nog extra getekend wordt maar onder programma-makers en spel-makers niet als 'bruikbaar' gezien mag worden, omdat de randen van de monitor/TV dit kunnen overlappen.
Progressive resoluties zijn veel simpeler: Het beeld wordt gewoon van boven naar beneden opgebouwd, wat zorgt voor een stabieler beeld. De bog-standard TFT schermen onderstuenen dit formaat natuurlijk, CRT beeldbuizen allemaal niet!
Maar kijk uit: Standaard DVD's zijn gemaakt met 'fields' in gedachten (bottom field first zelfs). Op progressive schermen zijn daardoor wel eens 'artifacten' te zien. Hoe komt dit? Doordat fields een 'tussenfase' zijn van een frame, bevatten ze deels informatie van het oude frame, deels informatie van het nieuwe frame.
jantjegoestobollywood
POSTMANY
[CyW]-=BigBear=-
Wat betreft de benodigde opslagcapaciteit, dat een DVD niet genoeg zou zijn en Blu-ray echt nodig.. Dat zou dan de 1e keer zijn voor een game zover ik weet, ik ken namelijk geen andere games die meerdere DVD's nodig hebben, zelfs grote top PC-games niet.. Enige reden die ik kan bedenken is dat MGS4 vol zit met HD-film materiaal wat veel ruimte inneemt, of dat deze uitspraak gewoon weer ontlokt is uit ordinaire marketingsoverwegingen om Blu-ray te promoten..
POSTMANY
Ronn
Sakaguchi
Blu-ray is zeker noodzakelijk, maarja sceptici zullen dat toch blijven ontkennen..
1080p boeit me nog niet zo, lijkt me ook sterk dat dat bereikt gaat worden, althans bij MGS4.
Ronn
[CyW]-=BigBear=-
Zeker Blu-ray lijkt me op dit moment nog helemaal geen noodzaak, iig voor games niet.. Zoals ik al zei, ik ken geeneen game die meer dan 1 of desnoods 2 DVD's nodig heeft.. De meeste grote games zoals b.v. Half-Life 2 of Oblivion vullen bij lange na nog niet eens 1 DVD.. Dat MGS4 hiermee misschien de 1e game zal worden ligt waarschijnlijk aan het feit dat die game voor een groot gedeelte zal bestaan uit HD-filmpjes, want een game met meer dan 9GB aan pure gameplay content kan ik me nog niet voorstellen..
Emmertje Bert
Dat kan altijd nog wel gesplit worden over meerdere DVDs lijkt mij.