Kojima: ‘Het duurde jaren om liveaction-beelden in Metal Gear Solid te krijgen’

Kojima: ‘Het duurde jaren om liveaction-beelden in Metal Gear Solid te krijgen’

Metal Gear Solid kwam in Japan op 3 september 1998 uit, en op de 24ste verjaardag van het spel doet maker Hideo Kojima een boekje open over één aspect ervan: de liveaction-beelden.

24 jaar na het uitkomen van Metal Gear Solid spreekt Hideo Kojima over hoe moeilijk het was om beelden van echte gebeurtenissen in het spel te krijgen. Niet op het gebied van de techniek, maar het bemachtigen van de beelden, inclusief de toestemming om ze te gebruiken.

Metal Gear Solid bevat onder andere beelden van echte oorlogen, militaire propaganda en nucleaire tests. Kojima, die opgroeide met documentaires en wetenschappelijke programma’s, wilde die gebruiken om zijn fictie kracht bij te zetten. Op Twitter legt hij uit dat hij echter totaal geen idee had hoe hij de beelden kon verkrijgen.

“Ik wist toen nog weinig over de industrie”, zegt Kojima, “en het was moeilijk om materiaal te verzamelen. Ik wist niet met wie ik moest praten, dus ging ik maar naar de NHK (de organisatie achter de Japanse publieke omroep, red.), maar dat ging niet goed. Het duurde verscheidene jaren om de rechten te kopen, bewerken en veilig te stellen.”

“Inmiddels ben ik bekend met contactpunten in de industrie en contactpunten voor de benodigde rechten”, sluit Kojima af. 

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Wat een pareltje, en wat een revolutie destijds. Kan me inderdaad voorstellen dat dit soort dingen, totaal buiten je normale werkveld, erg lastig kunnen zijn. Gelukkig heeft hij doorgezet want het heeft zeker bijgedragen aan de game.

0

Aanbevolen voor jou