"Klantenservice belangrijker dan games maken sinds WoW" | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

"We zijn een ander soort bedrijf geworden", vertelt Pardo. "Voordat World ofWarcraft uitkwam waren we niet het type bedrijf dat draaide omklantenservice. Zo'n tachtig procent draaide om het ontwikkelen vangames. We zijn nu enorm gegroeid maar het is de omgekeerde wereld: nuis maar twintig procent van het bedrijf gericht op het ontwikkelenvan games.”

Die verschuivende focus komt door het inmiddels vijf jaar oude World of Warcraft, dat nog altijd bijzonder populair is. De game heeft ruim 11 miljoen betalende abonnees en draait volgens recente berichten op 20.000 computersystemen en 13.250 servers. Om al die spelers een goede ervaring te bezorgen, is veel service en onderhoud nodig.

Twintig procent

In de twintig procent van de tijd die Blizzard nog wel besteedt aan het ontwikkelen van games, wordt gewerkt aan het doorontwikkelen van World of Warcraft, waarvoor volgend jaar een nieuwe uitbreiding verschijnt, en het maken van StarCraft II en Diablo III.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou