‘Kinect in staat om gebarentaal te herkennen en te liplezen’ | Gamer.nl

‘Kinect in staat om gebarentaal te herkennen en te liplezen’ | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

“Als de gebruiker niet in staat is om te praten, dan kan hij daardoor niet participeren in gesproken conversaties [Via Xbox Live]. Ook al kan hij wel woorden intypen, zou dit een erg langzaam en tergend proces worden voor iemand die ook gewoon gebarentaal beheerst. Binnen het huidige systeem kan hij gebaren maken met zijn handen om zijn gedachten over te brengen, die dan vervolgens naar andere gebruikers als gesproken tekst wordt gezonden. De input van de gebruiker zou via zijn systeem al meteen omgezet kunnen worden tot spraak of apart voor iedere ontvangende gebruiker”, valt te lezen in het patent.

Als voorbeeld wordt de mogelijkheid voor gebruikers om via gebarentaal kenbaar te maken aan een ander dat deze ‘gepwnd’ is genoemd, wat vervolgens bij die persoon als gesproken tekst binnen zou komen.

Liplezen

Verder legt het patent de lipleesfunctie uit: “In een andere toepa ing [van Kinect] spreekt de gebruiker of maakt hij bijvoorbeeld de bijbehorende lipbewegingen. Het systeem kan deze bewegingen registreren en bepalen welke woorden de gebruiker uitbeeldde met zijn lippen om deze input vervolgens om te zetten naargelang de context waarin deze gegeven is.”


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou