"Het scherm van de 3DS is prachtig en kan erg mooie effecten produceren. In mijn ervaring tijdens het ontwikkelen voor en daadwerkelijk gebruiken van [de 3DS], is het waarschijnlijker dat er overbelasting van de ogen plaatsvindt als je een hoop objecten richting de speler laat vliegen. Daarom maak ik tijdens het maken van het spel gebruik van objecten die van de gebruiker wegvliegen, die niet zo'n uitwerking op de speler hebben", aldus Sakurai.

Kogeltrajecten

Over wat de 3D-effecten precies toevoegen aan de spelervaring in Kid Icaris: Uprising wist Sakurai het volgende te melden: "Het 3D-effect heeft zeker een hoop voordelen. Zo valt het je misschien op dat de kogels en schoten een gebogen traject afleggen. In de standaard shooters zie je kogels in een rechte lijn naar hun bestemming vliegen en zijn ze niet meer dan puntjes op het scherm. Maar met de 3D-techniek kun je gebruik maken van afbuigende schoten om een gevoel van diepte te krijgen bij de kogels die worden afgevuurd." 

In Kid Icarus: Uprising nemen spelers controle over Pit, de held van het spel. Hij werkt samen met de godin van het licht Palutena om hordes vijanden die zich hoog in de lucht maar ook diep onder de grond bevinden te verslaan.