Nieuws
Lootbox

Kansspelcommissie in België ziet ook meerdere games met lootboxes als illegaal

Fikse boetes dreigen voor uitgevers

Geschreven door Pablo Bool op
De Belgische Kansspelcommissie heeft geconcludeerd dat meerdere games lootboxes op illegale wijze gebruiken. De Nederlandse Kansspelautoriteit besloot vorige week dat games waarvan de inhoud van lootboxes kan worden doorverkocht, de wet op kansspelen overtreden.

De Kansspelcommissie onderzocht op initiatief van Koen Geens, minister van Justitie in België, of er in games verboden kanssspelelementen zitten. Dit onderzoek ging van start na de release van Star Wars Battlefront 2.

De Belgische instantie onderzocht vier games: Overwatch, Star Wars Battlefront 2, Fifa 18 en Counter-Strike: Global Offen­sive. Drie van deze titels worden genoemd als games die zich schuldig maken aan elementen van kansspel. Volgens De Standaard dreigt de Belgische Kansspelcommissie met boetes tot 1,6 miljoen euro.

Het rapport van de Kansspelcommissie noemt de situatie "verontrustend" en "bijzonder problematisch voor minderjarigen en gokverslaafden. Het gebrek aan kansspelregulering staat in schril contrast met de gereguleerde kansspelsector voor volwassenen."

Directeur van de Kansspelcommissie Peter Naessens zegt: "Betalende loot boxen zijn geen onschuldig onderdeel van videospelen die zich presenteren als behendigheidsspel. Spelers worden er door verleid en misleid en geen enkele van de beschermende maatregelen inzake kansspelen wordt toegepast. Nu duidelijk is dat in het bijzonder kinderen en kwetsbare personen hier onbeschermd aan worden blootgesteld, worden de spelfabrikanten maar ook betrokken partijen opgeroepen deze praktijk een halt toe te roepen."

In het rapport staat dat het eveneens problematisch is hoe spelers worden verleid om lootboxes aan te schaffen. Fifa 18 wordt als voorbeeld gegeven. Hier wordt namelijk Cristiano Ronaldo ingezet om de duurste boxen aan te prijzen. De Kansspelcommissie vreest grote gevolgen omdat jongeren zo "opgevoed worden om gokken als normaal te beschouwen".

Minister Geens, zegt in een persbericht dat het wil overleggen met de sector, maar als games niet worden aangepast, kunnen uitgevers strafrechtelijk worden vervolgd. Zo wordt er gedreigd met boetes tot 800.000 euro en gevangenisstraf van vijf jaar. Als minderjarigen benadeeld worden, kunnen die straffen verdubbelen.

Star Wars Battlefront 2 wordt niet schuldig bevonden, omdat EA de lootboxes uit de game haalde voor release. De Belgische Kansspelcommissie zegt dat ze er vanuit gaan dat veel meer games naast de vier onderzochte titels schuldig zijn aan het gebruik van kansspelen.

Lees ook ons achtergrondartikel: Games met lootboxes worden aangepakt in Nederland

Overwatch

Dit artikel delen:

Lees meer

Stream gemist: BattleTech Xbox One krijgt in mei ondersteuning voor 120Hz
24

Reacties op: Kansspelcommissie in België ziet ook meerdere games met lootboxes als illegaal

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 25 april 2018 12:14
    Steeds meer landen zijn het aan het onderzoeken en zullen hierin volgen. Benieuwd wat dit doet voor de toekomst van bepaalde games en de gevolgen voor de speler. Wellicht n uitgeklede versie van n bepaalde game of de game komt totaal niet meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 25 april 2018 12:28
    @Jumpman
    Onzin, het is slechts een methode om puur en alleen EXTRA winst te maken.
    De verkoop van de spellen ansich maakt in feite al voldoende winst.
    Heel goed dat dit aan banden wordt gelegd, laat ze de focus maar leggen op belonende gameplay in plaats van er voor te zorgen dat mensen pathetisch naar hun scherm zitten te kijken, wachtend op één of ander fleurig, eng of spannend jasje, kistje, dingetje of wat voor cosmetische onzin dan ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 25 april 2018 13:14
    @oropher Maar sommige mensen kunnen dat niet snappen of willen alles maar overdrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 25 april 2018 13:20
    "De verkoop van de spellen ansich maakt in feite al voldoende winst. "

    @oropher Je slaat de plank hier volledig mis. De winst van een AAA-game weegt niet op tegen de kosten. Het is juist om die reden dat er wordt gekeken naar andere verdienmodellen als DLC, loot boxes en games as services. De simpele oplossing is de prijs van AAA-titels verhogen naar 70-80 euro, maar dat durft vooralsnog niemand aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 25 april 2018 13:26
    @Baukereg Misschien heb jij niet mee gekregen dat EA heeft beweerd dat het verwijderen van loot boxes geen negatieve financiele gevolgen zou hebben voor SW:BFII. En misschien dat je dan ook even een verklaring zou kunnen geven voor alle AAA-games die het wel schijnen te kunnen zonder andere verdienmodellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 25 april 2018 13:37
    @Baukereg

    Dat is echt de grote onzin. Ze kunnen ook gewoon het budget naar onderen schroeven, als de kostprijs daadwerkelijk te hoog is. Juist in een tijd waarin indie-developers floreren mag een kostprijs echt geen excuus meer zijn.
    Het grootste probleem zijn de uitgeverijen, uitgeverijen die in de game-industrie zitten puur voor de winst ipv een goed product af te kunnen leveren. De zogenoemde game-fabrieken. Ik noem een Ubisoft-EA-Taketwo die honderden miljoenen pompen in tientallen projecten om aan een bepaalde quota te kunnen voldoen, deadlines te halen en geld verdienen op slinkse wijze. Daar zit het probleem vooral. Maar maak jezelf gerust iets anders wijs. Je kan je ook afvragen hoe uitgeverijen als Sony en Nitendo ook gewoon winst maken zonder die praktijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 25 april 2018 14:02
    @Arisu
    Dat kan in het geval van SW:BFII zo zijn, maar dat geldt zeker niet voor de markt als geheel. De AAA-markt is niet meer wat het pakweg 10 jaar terug was. Toen had je nog middelgrote studios die inmiddels opgeslokt zijn door de grote vissen die op één hand te tellen zijn. Games als H:ZD en GoW zouden niet gemaakt kunnen worden zonder de hulp van Sony. De winst voor Sony zit deels in IP rechten en hardwareverkoop. Uitgevers als EA en Activition zien steeds minder heil in single player games en richten zich liever op multi player games met abonnementen die spelers voor langere tijd aan zich binden.

    @rreloaderr
    Indie-developers floreren helemaal niet, ook die markt is de laatste jaren veranderd. Nagenoeg alle indiedevelopers hebben tegenwoordig een uitgever, maar zelfs dat verhelpt niet dat op een kleine groep na iedereen een uurloon overhoudt van het niveau 16-jarige vakkenvuller. Dat is overigens in de AAA-markt niet anders: keiharde deadlines, veel overwerken, laag loon.
    Natuurlijk blijft er ook wat aan de stroopstok hangen van uitgevers, maar zij zijn wel degenen die de risico's van investering nemen. Er zullen vast een paar rotte appels rondlopen, maar altijd naar uitgevers wijzen is te makkelijk.

    Alsjeblieft ga eens met echte gamedevelopers of mensen in de gamebiz praten. Daar leer je meer van dan quotes lezen van uitgevers met bepaalde belangen (aandeelhouders etc) of je eigen conspiracies achterna rennen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 25 april 2018 15:41
    @Baukereg Dat is erg interessant, ik heb namelijk regelmatig gehoord en gelezen dat consoles met verlies worden verkocht en dat dit goedgemaakt word met de software.

    https://www.gamesindustry.biz/articles/2017-06-15-xbox-one-x-selling-at-a-loss
    https://www.cnet.com/news/playstation-4-to-sell-at-a-loss-but-sony-expects-profit/

    Nintendo schijnt daarin een uitzondering te zijn
    https://www.technobuffalo.com/2017/01/31/nintendo-switch-sold-at-profit/
    Maar in dat artikel zul je wederom lezen dat dit niet de norm is.

    Wat ook opmerkelijk is, is dat je SW:BFII als uitzonderings geval lijkt te beschouwen. Een van de grootste uitgevers die zich hier ook nog eens het meest schuldig aan maakt. Daarnaast het feit dat uitgevers vaak elkaars succes over proberen te nemen en niet snel risicos nemen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar wat lijkt jou logischer, dat de meeste uitgevers nagenoeg het zelfde doen met hun games, of dat alleen EA met SW:BFII een uitzonderingetje is ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 25 april 2018 16:14
    @Arisu
    Ja, de hardware ansich is zeker in de eerste levensjaren van een console verliesgevend. Het artikel dat je aanhaalt is dan ook van 2013. Maar Sony's winst gaat verder dan dat. Men neemt een PSN abonnement (= maandelijkse inkomsten) en koopt meer gerelateerde soft- en hardware. Zonder sterke verkoopcijfers is het merk ook niks waard (kijk maar naar de WiiU).

    Ik zeg niet dat SW:BFII de enige uitzondering is, maar jij haalt een enkele quote aan van iemand van EA die dat met bepaalde belangen zegt. De algemene trend in de markt is anders. De focus verlegd zich naar games as services om een reden. Dat is de spil van de businessplannen van de grote uitgevers en daar gaan we de komende jaren alleen maar meer van merken.

    Mijn eerste reactie was op de bewering dat spellen voldoende winst maken. Dat is simpelweg onjuist, want om alle werknemers een voldoende loon en normale arbeidsomstandigheden te geven moet er meer winst gemaakt worden. Op dit punt is de industrie momenteel verrot tot op het bot.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 25 april 2018 17:34
    @Baukereg Ik baseer helemaal niets op een enkele quote. Ik kijk naar een totaal plaatje. En het totaal plaatje laat mij zien dat de bedrijven die zich het meest schuldig maken aan dit soort ongure praktijken als lootboxes, ook heel hard groeien in waarde. (aandelen van Ubisoft, Activision Blizzard en EA zijn in de afgelopen 5 jaar tijd ongeveer 500% gestegen). Wat ik ook zie is dat er AAA bedrijven zijn die deze praktijken niet gebruiken (zoals ik zei, er zijn uitzonderingen) en nog steeds geld binnen halen. Dus blijkbaar kan het wel.

    En jij blijft "de algemene trend aanhalen". Maar ik ben even nieuwschierig naar wat jij beschouwd als algemene trend en waar jij dit op baseerd. Ik zie dat de focus is verlegd naar "games as service", maar de verklaring die ik daarvoor zie is dat ze MEER geld willen hebben. Wat jij lijkt te zeggen is dat het vorige niet rendabel was. Ik heb hier echter nog geen enkel bewijs voor gezien die niet van de zelfde uitgevers afkomstig is die deze lootbox praktijken hanteren (wat overigens ook is gezegd door EA, dus ze spreken zichzelf ook nog eens tegen).

    Daarnaast wil ik wel even duidelijk maken dat ik opzich niet tegen een ander verdien model ben (op lootboxes na). Maar wat we in veel gevallen nu zien is dat ze een instap prijs hebben, en DLC, en Lootboxes, en season pass (die soms niet eens alles omvattend is), en preorder bonusses, tegenwoordig zijn er al zelfs special editions die niet eens het spel er bij inbegrepen hebben. "Dubbelop" dekt de lading al niet eens meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 25 april 2018 13:55
    @oropher ik denk niet dat dit onzin is. Wanneer een game in een klein game landje zoals Nederland bepaalde restricties moet krijgen kan ik me voorstellen dat een bedrijf zoals ea dan besluit een game niet uit te brengen of bepaalde functies laat varen. Wanneer het verwijderen van het lootbox systeem te ingewikkeld blijkt kan er heel rigoureus de complete online connectie geblokt worden. Ik hoop niet dat het zover komt al zou het mij persoonlijk niets doen. Speel daarvoor teveel retro games en zelden online. Laat staan dat ik ook maar iets nodig heb uit lootboxen. Pas wanneer grotere landen of een heel continent hier achter staat gaat er echt pas iets veranderen waar wij gamers mee gebaat zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 25 april 2018 14:01
    @Jumpman

    Denk dat je hiermee toch wel Nederland en haar invloed onderschat. Als gameland zijn we niet bepaald een kleintje, we zijn zeker niet groot maar genoeg om rekening mee te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 25 april 2018 15:23
    @rreloaderr misschien en ik hoop het in ieder geval wel maar er gaat pas echt iets goeds veranderen wanneer meerdere landen hier actief mee bezig zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CerandoX.nl

    • 26 april 2018 08:09
    Het is echt de grootste onzin dat de kosten om een AAA game te maken niet opwegen tegen de winst. De kosten om een AAA game te maken zijn gestegen, maar de afzetmarkt is nog meer gestegen. Vaak is het marketingbudget van een AAA game zelfs gelijk of groter dan de ontwikkelingskosten. Het probleem van big budget AAA games is dan ook niet de ontwikkelingskosten, maar de marketing. Gaan genoeg mensen de game kopen? Sommige kleinere studios proberen dit op te vullen met Lootboxes, maar voor grote uitgevers is het voornamelijk gewoon extra cash.

    Geloof die onzin nou gewoon niet. Er wordt genoeg verdient aan AAA games zonder Lootboxes of andere gokmachines.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 25 april 2018 12:35
    Prima. Het is belachelijk dat bedrijven dit doen.

    Is het voor EA niet genoeg om mensen 60 te laten betalen voor een nieuwe FIFA, moeten ze mensen ook nog een arm uit trekken (beide poten hebben ze al gehad) voor lootboxes?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 25 april 2018 18:26
    @bigds9fan Dit heeft DAAR niets mee te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lore_Nerevarine

    • 25 april 2018 12:49
    Ok, vind dit een goede zaak voor games zoals Overwatch en Counterstrike, waar het totaal niet uitmaakt voor de gameplay.

    Maar wat dan met games zoals Hearthstone waar het juist één van de hoofdelementen is om cards te verzamelen om te kunnen spelen? Bovendien telt dit dan even goed voor de fysieke varianten, zoals de pokémonkaarten, panini stickers van de voetbal, etc. … Ben benieuwd…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 25 april 2018 13:15
    @Lore_Nerevarine Overwatch telt hier niet mee het zal alleen aan een verslaving voldoen want je kan die lootboxen niet doorverkopen. Bij csgo is het gewoon belachelijk aan hoeveel echt geld je het kan doorverkopen dat is dus een groot verschil met overwatch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 25 april 2018 13:45
    @armilo-theus

    Dan heb je de zwarte economie rondom FIFA nog niet gezien. Mensen die full-time farmen/traden/hacken om hun account door te verkopen aan de hoogste bieder. Honderden websites waar je in game currency kan kopen voor weinig geld en dan vervolgens een gehackt account krijgt met wat je gekocht hebt.
    Price-fixing van spelers en ga zo maar door. Tientallen miljoenen dat hierin omgaan. Moet wel eerlijk bekennen dat EA Sports deze markt zelf gecreerd heeft door hun P2W systeem en zeer verslavend opstel van FUT, en de belachelijk hoge prijs van packs en random inhoud.
    Moet hierbij wel eerlijk bekennen dat ik in fut 13 tm 16 duizenden euro's heb uitgegeven om vervolgens elk jaar opnieuw te beginnen. Blij dat ik als footie-verslaafde dit jaar nog 0 euro heb uitgegeven aan dit zieke spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 25 april 2018 15:22
    @rreloaderr Mij boeit het niet hoeveel euro's je hieraan hebt uitgegeven en fifa boeit me niet in de multiplayer, want ik speel toch alleen carierre modus.

    Ik snap ook niet dat je fifa er in gooit terwijl ik het over overwatch en csgo hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.