Kansspelautoriteit start morgen met lootbox-controles | Gamer.nl

Kansspelautoriteit start morgen met lootbox-controles | Gamer.nl

Morgen gaat de Kansspelautoriteit controleren of de gewaarschuwde gamebedrijven aanpassingen hebben gedaan op hun lootboxes. Zo blijkt uit een href="https://www.kansspelautoriteit.nl/nieuws/alle-nieuwsberichten/2018/juni/nieuwe-fase-aanpak/">post op de website</a> van de instantie.

Halverwege april bracht de Kan pelautoriteit naar voren dat zij onderzoek heeft uitgevoerd op tien populaire games en het gebruik van lootboxes daarin. Hieruit werd geconstateerd dat vier daarvan de wet op kan pelen overtraden. Toen werd medegedeeld dat de ontwikkelaars en distributeurs acht weken de tijd kregen om hun spel aan te pa en.

In de post stelde de Kan pelautoriteit voor: "Een aanpa ing die aanbieders zouden kunnen doen is de lootboxes in hun spel vervangen door ‘direct buy’: virtuele items, waarvan de inhoud van tevoren bekend is, kunnen dan alsnog worden gekocht."

Daarnaast deelt de Kan pelautoriteit mede dat wanneer gamebedrijven niet of onvoldoende aanpa ingen hebben doorgevoerd dit een nieuwe fase zal inluiden.

Ten eerste kunnen er boetes worden uitgedeeld van maximaal 830.000 euro of tien procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf indien dat meer is. Als deze boetes niet door de gamebedrijven worden geaccepteerd zegt de Kan pelautoriteit dat zij "beroep doet op het Openbaar Ministerie om strafrechtelijk te vervolgen".

Er werd door de instantie opnieuw niet vrijgegeven welke games nou precies de wet overtraden. Er is een mogelijkheid dat morgen de games wel bekend worden gemaakt, aangezien boetes en maatregelen van de Kan pelautoriteit openbaar worden gemaakt. Een van de games die waarschijnlijk werd onderzocht was Fifa 18, aangezien een anonieme bron op 8 juni had vermeld dat de Kan pelautoriteit Electronic Arts heeft aangeschreven.

Overwatch

Het probleem is volgens Marja Appalman, directeur van de Kan pelautoriteit, dat de spellen vooral op een bepaalde manier ontworpen zijn. Zo beargumenteerde ze naar aanleiding van het onderzoek: “Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen. Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo'n lootbox opent. Daarmee heb je de neiging om door te blijven spelen.”

Tijdens de E3 vorige week ging onze redacteur Jacco Peek in gesprek met Fifa 19-producer Matt Thomas en creative director Santiago Jaramillo. Zij beloven in de toekomst meer transparantie omtrent het kopen van lootboxes in Fifa.

Daarnaast werd ook een specifieke reclame van Fifa in de ban gedaan door de Stichting Reclame Code (SRC). Een Nijmeegse student had namelijk geklaagd dat er sprake was van misleiding, omdat er in de een advertentie zeldzame spelers werden uitgelicht met de tekst "speciale verjaardag electie." Naar aanleiding van deze reclame dacht de student dat hij na het aanschaffen van de lootbox minstens één van deze zeldzame spelers zou krijgen, dat was niet het geval.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou