Ruim een jaar geleden werden we "warm" verrast met dé campagne tegen het kopiëren en downloaden van illegale software bij Ban Illegale Games & Software (B.I.G.). Waren wij zes maanden geleden juist nog behoorlijk sceptisch over deze campagne zelf, zo blijkt uit cijfers vandaag dat de campagne wel degelijk heeft gewerkt, aldus B.I.G. "Attitude begint significant te veranderen", meldt men ons in een persbericht. Mooie woorden natuurlijk, maar in hoeverre heeft deze grootschalige communicatiecampagne nou werkelijk gewerkt?

Welnu, volgens het persbericht is de sociale acceptie van kopieren met 12% gedaald gedurende 2005. Ruim 78% kent de campagne en bijna 67% van de jongeren heeft het er wel eens over gehad. Al met al werpt de campagne zijn vruchten af, meer kennis leidt tot een positieve attitude ten aanzien van legale games en sofware, aldus B.I.G.

Ook in 2006 zal de campagne onverminderd doorgaan. De vervolgcampagne die in de lente van 2006 zal starten, is gericht op het vermeerderen van de kennis over het kopieren en downloaden van games en software en op het belonen van deze kennis. Verder zal de dialoog met de doelgroep opnieuw gehouden worden en wordt er aandacht besteed aan de legale alternatieven in de markt.

Je hoort het al, ook dit jaar kom je nog niet zo snel van B.I.G. Of 2006 net zo'n succesvol jaar gaat worden als vorig jaar en of de sociale acceptie van illegalerij werkelijk de wereld uit geholpen zal worden, is nog maar de vraag, maar dat de campagne effect heeft, is een ding wat zeker is. Aldus de mensen van B.I.G dus. Meer resultaten van 2005 vind je hier.