Sinds Soldier of Fortune lopen er een hoop virtuele huurlingen rond in cyberspace. Iedereen is een kenner en weet hoe het is om iemand om te leggen. Virtueel dan, want het echte werk kan je beter aan de Soldier of Fortune himself, John Mullins, overlaten. John is betrokken geweest bij de ontwikkeling van beide SoF games en in deel 2 zal je zelfs een aantal waar gebeurde missies naspelen. Verder is John van mening dat de politie en het leger gebruik zouden moeten maken van technieken, zoals die te zien zijn in Soldier of Fortune 2.What sort of scenarios could you see being created? Mullins: Well, you have two problems in training for what I call "high risk" operations - hostage rescue missions and that kind of thing. First off, all training has to culminate in live fire. Like my motto: if it's not live fire it's an arcade game. All the simulations and all the paintballs is fine working up to the final training but it doesn't get you there. You have to have the feel of the weapons, you have to have weapons with the correct noise and smoke, and you have to have just that little bit of fear. You have to realise that if you go in there and you screw up you could very well kill someone or get yourself killed. So unless you get that mindset, you're not there- you're not ready. John is een echte kletskous vol humor, maar altijd dodelijk zoals je in dit interview kan merken.