John Carmack, programmeur bij id Software en verantwoordelijk voor de beste 3D engines alletijden, liet op de Game Developers Conference weer eens iets van zich horen. Hij wist in zijn speech onder andere te vertellen dat Doom 3 'pretty close' bij z'n releasedatum is en dat men al nadenkt over het volgende product. Vast staat dat dit spel minder lang in ontwikkeling zal gaan zijn dan Doom 3 omdat Carmack niet van plan is wederom een technologische sprong voorwaarts te maken - de verschillen tussen de volgende titel en Doom 3 zullen dus meer vergelijkbaar zijn met die tusen de Quake en Quake II.

Over Quake II gesproken, Carmack wist ook te vertellen dat id een tijdje met het plan rondzeulde om een remake van dit spel te maken met de nieuwste technologiën maar exact dezelfde levels als in het origineel. Dit omdat men zo de techniek kon laten zien zonder veel tijd in game design te stoppen. Men besloot echter om dit toch maar niet te doen.

Carmack gooit ook alvast een blik in de toekomst en voorspelt dat het ontwikkelen van games steeds duurder zal gaan worden en dat een budget van $100 miljoen binnenkort bereikt zal gaan worden. Toch ziet hij ook nog ruimte voor kleine ontwikkelaars van bijvoorbeeld web-based games. Hij wist ook te vertellen dat in de toekomst de nadruk meer zal komen te liggen op realistische physics en AI, in plaats van mooiere graphics.

Tot slot sprak hij zich nog uit over zijn onbegrip waarom de volgende generatie consoles waarschijnlijk twee processoren aan boord zullen gaan hebben. Dit heeft in het verleden nooit goed gewerkt en hij vraagt zich af of dat in de toekomst anders zal gaan zijn.