Uit een recente peiling op Famitsu.com bleek al dat veel Japanese gamers enthousiast zijn over de 3DS. Maar liefst 86.4 procent van de Japanese gamers wil de handheld kopen zodra hij uitkomt. Uit reacties in het tijdschrift Famitsu blijkt nu ook dat Japanse ontwikkelaars de handheld zien zitten.

Volgende generatie

"Ik ben getroffen door een intense drang er iets voor te ontwikkelen", zegt Atsushi Inaba, producer bij Platinum Games, de studio achter Bayonetta en MadWorld. "Het is hetzelfde soort enthousiasme als toen ik de Wii en DS voor het eerst in het kantoor van Nintendo zag, maar nu nog meer. Dit is wellicht de eerste keer in de industrie waar de termen 'volgende generatie' en 'persoonlijke droom' zo passend zijn. Ik gooi maar al te graag al het andere weg om een kans te krijgen om iets voor de 3DS te maken."

Volgens Keiji Inafune, producer bij Capcom, zijn drie dingen benodigd om succesvol te worden: een concept, een technologisch platform en goede marketing. "De Nintendo 3DS is een perfect voorbeeld van die drie dingen gebundeld in één product."

Hideki Kamiya, producer bij Platinum Games: "3D op een groot scherm heeft een impact en brengt je een stuk dichter bij de game of film die je kijkt, maar 3D op het scherm van de 3DS is interessant op zijn eigen manier. In plaats van dat je het gevoel krijgt dat je er echt bent, krijg je het gevoel dat het 'echt in de palm van je hand zit', om het zo te zeggen. Het hebben van deze dynamische 3D-titels is leuk, maar persoonlijk wil ik een andere benadering nemen en games maken die voordeel halen uit wat een 3D [handheld] te bieden heeft."

Echte wereld

Goichi Suda, CEO van Grasshopper Manufacture, de studio achter de No More Heroes-franchise: "Het laat me echt de snelheid voelen waarmee de historie van games aan het ontvouwen is, dat we nu al zo ver zijn gekomen. Je hebt een levende, ademende wereld die je precies in je handen aan kunt raken. Ik denk dat we ons eindelijk verplaatst hebben van een tijdperk van het maken van virtuele werelden van pixels naar een tijdperk waar de wereld echt daar is. Als ik zou moeten samenvatten wat voor game ik zou willen maken, dan zou ik het simpelweg 'de volgende game' noemen, omdat de 3DS het begin inluidt van het 'volgende platform'.

Speelgoed

Volgens Toshihiro Nagoshi, R&D creative officer bij Sega, is Nintendo spelcomputers vooral als 'speelgoed' gaan zien, en heeft dat Nintendo alleen maar goed gedaan. "Nintendo heeft spelcomputers vanaf het uitkomen van de Wii onderzocht als 'speelgoed', en ik denk dat de 3DS het laatste resultaat is van deze inspanningen. Als je gelooft dat gamers meer sociale functies en meeslepende ervaringen in hun draagbare singleplayer- of multiplayer-game eisen, dan voorziet Nintendo daar met Wi-Fi en 3D-functies van de 3DS zeker in. Er zijn heel veel ideeën waar ik mee zou willen werken."