Nieuws
Breath of the Wild Cover

Japanse gamers stemmen op honderd beste consolegames ooit

Meer dan 50.000 mensen hebben gestemd

Geschreven door Michel Musters op
Japanse gamers hebben via het Japanse televisienetwerk TV Asahi gestemd op hun favoriete consolegames ooit. De uitslag daarvan is nu bekend.

Meer dan vijftigduizend gamers hebben hun stem uitgebracht. De top 10 ziet er als volgt uit:

10. Super Mario Bros. 3
9. Final Fantasy X
8. Chrono Trigger
7. Super Smash Bros. Ultimate
6. Dragon Quest 3: The Seeds of Salvation
5. Splatoon 2
4. Animal Crossing: New Horizons
3. Final Fantasy 7
2. Dragon Quest 5: Hand of the Heavenly Bride
1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Hier is de complete top 100 te zien.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hideo Kojima deelt artwork met onbekende personages Mages of Mystralia gratis verkrijgbaar via Epic Games Store
28

Reacties op: Japanse gamers stemmen op honderd beste consolegames ooit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Vogeltje

    • 28 december 2021 11:26
    Het zal wel aan mij liggen, maar handhelds zijn toch geen consoles?

    Overigens vind ik het prachtig om te zien dat er nauwelijks westerse games tussen staan. Zo zie je maar weer hoe smaken en culturen sterk verschillen.
    Ik ben er niet heel zorgvuldig doorheen gegaan, maar ik telde er maar een handvol: Dead by Daylight, Ghosts of Tsushima, Apex Legends en Minecraft. Er zullen er nog wat tussen staan, maar veel zijn het er niet.

    Het enige teleurstellende vind ik de Pokemon games. Leuke games, maar bijzonder zijn ze al lang niet meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 28 december 2021 11:28
    @Vogeltje Of een handheld een console is, is een eeuwige discussie haha. Nog meer nu de Switch eigenlijk beiden is. Hoe dan ook hebben ze er hier voor gekozen om handhelds onder consoles te scharen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 28 december 2021 11:58
    @MichelMusters De Switch, ja. Had ik helemaal niet aan gedacht, eigenlijk :D

    Nouja, dan maak ik daar wel de Prius van (hybride).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gekke Dirkie

    • 28 december 2021 12:12
    @Vogeltje handheld is kort voor 'handheld game console'. Dus ja, een handheld is een console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Heiny Reimes

    • 28 december 2021 13:04
    @Vogeltje Handhelds/Mobile gamen maakt zo'n groot deel uit van hun tijds verdrijf, dat de grens veel dunner is dan hier.

    Ik heb dankzij mijn voormalige werkgever naar Japan mogen gaan om te zien wat de games industrie te bieden heeft. Hierbij was het eerste wat 'enorm' opviel dat iedereen in het openbaar vervoer aan het gamen was. Het blijkt dat daar eten en praten namelijk not done is. Dit is ook waarom de markt daar in mobile games zo enorm groot is.

    Als je er dan ook nog eens vanuit gaat dat met 33% van de bevolking het openbaar vervoer gebruikt (Nederland staat op de tweede plek met 16%) dan kun je je denk ik wel een idee vormen hoe dat dat gamen op een mobiel apparaat zo'n deel van hun leven uitmaakt.

    Ik heb dit mogen bespreken met een professor daar die niet kon verklaren waarom het zo goed liep, dit dus doordat hij door de bomen het bos niet kon zien, omdat dit alles behalve typisch is in andere landen hoe dat men door het gebruik van openbaar vervoer en de invloed van hun cultuur in gedrag hierin zoveel zou kunnen uitmaken. Hier is natuurlijk niets mis mee, maar het was belangrijk om uit te leggen waarom wat er in Japan gebeurd helemaal geen voorspelling hoefde te zijn voor de rest van de wereld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Blackdevil NL

    • 28 december 2021 11:30
    Metal Gear Solid op 79 ?
    Die mag wel hoger

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 29 december 2021 10:02
    @Blackdevil NL dat dacht The Rock precies hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    den_the_man

    • 28 december 2021 12:01
    Een totaal andere smaak dus, dan in Europa. Ik mis zoveel titels, dat vergelijken eigenlijk niet te doen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 28 december 2021 12:42
    Onpopulaire mening wellicht maar ik vind The Legend of Zelda: Breath of the Wild echt de meest overrated game van de afgelopen generatie. Sure het deed een open wereld game een keer op een andere manier (zonder miljard icoon'tjes) maar zo revolutionair was het ook weer niet. Ik heb me er zeker mee vermaakt maar ik kan zo 25 games opnoemen die ik beter vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TDF Damien NL

    • 28 december 2021 14:19
    @The_Stifmeister ben het met je eens was een een leuke game maar wel echt overrated. Persoonlijk zijn de oudere zelda`s beter ik had met botw nou nooit het idee dat ik echt een dungeon of iets aan doen was. En het wapen systeem vind ik zwaar klote

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xevulutionx

    • 28 december 2021 16:12
    @The_Stifmeister
    Dat heb ik eigenlijk ook hoewel ik het wel een toffe game vond.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 28 december 2021 22:22
    @The_Stifmeister Hier nog 1 die het helemaal met je eens bent.
    Zijn we in ieder geval met zijn 4en.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 29 december 2021 10:03
    @The_Stifmeister The Rock is het hier helemaal mee eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 december 2021 12:44
    Als je naar deze lijst kijkt kan je bijna zeggen beste Japanse console games ooit gemaakt er staan echt weinig westerse games tussen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Valerium

    • 28 december 2021 14:33
    Slechte lijst. Dat is het verschil tussen Japanners en het westen, Japanners spelen zelden iets wat uit het westen komt dus dan krijg je dit soort lijsten met een heel beperkt assortiment van games, maar in het westen zullen genoeg mensen games als metal Gear solid, zelda, dark souls, etc stemmen of het nou uit Japan komt is niet belangrijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 28 december 2021 15:39
    De lijst is wat die is gezien het stempubliek. En daar hebben ze nu eenmaal een andere smaak als hier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Luigi1985

    • 28 december 2021 16:34
    Het enige dat mij opvalt is splatoon 2. De rest is te verwachten aangezien men daar vooral games uit Japan spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 28 december 2021 19:27
    Zoals verwacht veel van Square Enix en Nintendo. Het verbaasd mij wel dat BOTW op nummer 1 staat. Misschien omdat de Dragon Quest fanbase te verdeeld is over deel 3 en 5.
    Overigens deel ik veel van deze titels in mijn top 100, dus vind ik het wel prima zo. Hahaha
    Drie of vier van de top 10, past ook binnen mijn mogelijke top 10…

    Sowieso Chrono Trigger, BOTW en Final Fantasy VII… en misschien Dragon Quest V.
    Voor de leuk…
    1. Persona 5 Royal (Meeste uren)
    2. Arkham City (Vaakst uitgespeeld, inclusief zero death + hard mode + geen health upgrades)
    3. Final Fantasy IX
    4. The Last of Us
    5. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
    6. Chrono Trigger
    7. Final Fantasy VII
    8. Super Metroid
    9. Dragon Quest XI
    10. Paradox historische grand strategy games… dit tel ik als een game ja. xD (Dus Crusader Kings, Europa Universalis, Victoria…)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 28 december 2021 22:21
    @Ardyn fijn iemand te zien die ook ff9 boven deeltje 7 zet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 29 december 2021 11:32
    @do365nic yup