“Om er zeker van te zijn dat Jagged Alliance 2 in 2011 ook nog meekan hebben we het Plan & Go-systeem in het leven geroepen”, zo stelt de ontwikkelaar. De turn-based gameplay, waarbij spelers en hun tegenstanders om en om bevelen aan hun manschappen kunnen geven, maakt plaats voor gevechten waarbij het draait om timing. Wel zijn deze gevechten op ieder moment te pauzeren, waardoor gamers kunnen inspelen op gebeurtenissen die plaatsvinden.

Ook het fog of war-element, dat spelers ervan weerhoudt om nog niet ontdekte stukken op de kaart te zien, is uit het spel gehaald. Doordat alle vijanden al meteen zichtbaar zijn, komt de nadruk meer te liggen op het handig gebruikmaken van de situatie. De gevechten vinden plaats in real-time en dus wordt het mogelijk om tegenstanders te besluipen als ze de andere kant opkijken.

Jagged Alliance

De Jagged Alliance-serie bestond voorheen enkel uit turn-based strategie-RPG's en kent een isometrisch perspectief. Spelers hebben de leiding over een aantal huurlingen en gaan daarmee de strijd aan tegen vijandelijke legers. Het eerste deel kwam uit in 1994, het tweede volgde vijf jaar later. Naast de Jagged Alliance 2-remake is er ook een browserversie van het eerste deel in de maak. Wanneer beide spellen uitkomen is niet bekend.