In een briefing die door Nintendo is gehouden, heeft Satoru Iwata kritiek geuit op de verlaging van game-prijzen de maanden na de release. Volgens hem is het afprijzen van games door winkels ongezond voor de markt en zorgt het ervoor dat gamers de afprijs-cyclus doorkrijgen en wachten tot games goedkoper worden.

Het lijkt Iwata beter om de prijs te laten afhangen van onder andere ontwikkelingskosten, het volume en de content. Dit kan ervoor zorgen dat games goedkoper (of zelfs duurder) worden vanaf de launch, en langere tijd voor dezelfde prijs verkocht gaan worden.

Hij onderkent echter wel dat dit ook problemen kan veroorzaken. Zo willen vele publishers momenteel hun games niet goedkoper maken, omdat ze bang zijn dat ze door winkels als budget-titels worden behandeld. Dit kan zorgen voor een lagere omzet, aangezien dit soort titels eerder in de budgetbakken verdwijnen. Het ironische is dus dat duurdere games volgens het huidige systeem beter worden verkocht dan goedkope games.

Echter, het laten afprijzen van games door winkels heeft volgens Iwata een slechtere invloed op de markt dan het van tevoren vaststellen van een prijs.