In een briefing die door Nintendo is gehouden, heeft Satoru Iwata kritiek geuit op de verlaging van game-prijzen de maanden na de release. Volgens hem is het afprijzen van games door winkels ongezond voor de markt en zorgt het ervoor dat gamers de afprijs-cyclus doorkrijgen en wachten tot games goedkoper worden.
Het lijkt Iwata beter om de prijs te laten afhangen van onder andere ontwikkelingskosten, het volume en de content. Dit kan ervoor zorgen dat games goedkoper (of zelfs duurder) worden vanaf de launch, en langere tijd voor dezelfde prijs verkocht gaan worden.
Hij onderkent echter wel dat dit ook problemen kan veroorzaken. Zo willen vele publishers momenteel hun games niet goedkoper maken, omdat ze bang zijn dat ze door winkels als budget-titels worden behandeld. Dit kan zorgen voor een lagere omzet, aangezien dit soort titels eerder in de budgetbakken verdwijnen. Het ironische is dus dat duurdere games volgens het huidige systeem beter worden verkocht dan goedkope games.
Echter, het laten afprijzen van games door winkels heeft volgens Iwata een slechtere invloed op de markt dan het van tevoren vaststellen van een prijs.
Reacties op: Iwata bekritiseert het afprijzen van games door winkels
-SyPheR-
StormX
Echter, zodra de "re-release" (Platinum, Classic, etc) komt, stijgt de verkoop opnieuw, om daarna weer af te nemen.
dankzij platinum etc, hebben games dus vaak een 2e kans om te verkopen.
zou iwata toch ook moeten weten, Nintendo heeft zijn eigen platinum lijn
PjotrStroganov
Mesijs
Petfles
anonymous
EDIT
Maar wat ik mij afvraag, als de winkels games afprijzen dan hebben winkels die games toch ook meestal wel voor een lagere prijs ingekocht, willen ze er nog wat winst op maken. Of zijn die inkoopprijzen zo laag dat dat meestal niet het geval is.
RE-EDIT lol, Monkwarrior vraagt zich toevallig ongeveel hetzelfde af
Monkwarrior
Laten we even aannemen, dat de ontwikkelaars een vast bedrag per titel ontvangen (inkoopprijs van de game voor de winkelier). Dan zou het dus niets uitmaken of de game voor 20 of 45 euro de deur uitgaat. De kortingen worden door de winkelier gegeven, niet door de publisher en ontwikkelaars.
Tenzij dit systeem totaal anders werkt natuurlijk, dan begrijp ik 'm wel enigzins.
SuperDre
G.I.Joey
ConstantW
ZO ook hier, ze worden ook gegeven
alleen niet allebij door meneer Iwata. Tuurlijk als je iets verdedigt ga je niet de nadelen opnoemen, laat iemant anders dat maar doen.
alles wat daar staat klopt echt wel.
Er zijn idd games die echt niks zijn maar wel de volle mep kosten, wat Petfles ook al zei.
Mesijs denk er nog maar eens over na.
Sakaguchi
Tsurany
Lord Vampire
Ezra
epic heeft zelf eens gezegd dat games helemaal niet zo duur zouden moeten zijn, zij zeiden dat de uitgevers de prijzen zelf hoog houden.
en een echte gamer weet dat veel budget games echte toppers zijn. kijk naar platinum reeksen, of andere games die er al een jaar liggen die eigenlijks veel beter zijn als net uitgebrachte games.
Knootewoot
Ik wacht ook meestal totdat de games gedaalt zijn in prijs. Ik kan dan wel niet altijd meepraten over de nieuwste games, maar heb nadetijd net zoveel plezier en dat voor minder geld.
Darthphili
StormX
Nu kost een PCgame 45 euro, en een console game zon 60 euro. Niet veel veranderd hoor
Ja behalve dat idiote Quake 4 wat zo nodig 55 euro moest kosten voor de PC…
Maar het vervelende bij bijvoorbeeld Deus Ex is, dat er tegenwoordig meer detail per kubieke meter is.
Er zit in Deus Ex 2 net zo veel detail als in Deus Ex….. alleen Deus ex was het meer verspreid… dus waren de levels veeeeel groter, en veel meer levels ook. maar in totaal zit er net zo veel manuren in deel 1 als 2
en dat probleem heeft Elder Scrolls ook, meer detail per m3 is een kleiner speelveld
Ik speel Deus Ex nog graag
SgtH3nry3
Glory
Jemoer