Syberia was vorig jaar een verrassende internationale hit en was een van de weinige lichtpuntjes in het adventure genre de laatste jaren. Het einde liet veel vragen open, waardoor veel spelers een opvolger verwachtten. Deze werd onlangs dan ook aangekondigd, en de release wordt eind dit jaar verwacht. Ter gelegenheid hiervan had The Armchair Empire een interview met Benoît Sokal, de Franse schrijver en artiest die het verhaal van Syberia bedacht en veel van de settings ontwierp.When did you first come up with the idea of Syberia? (And where were you at the time?)

Syberia isn't an idea that just popped up while I was walking in the street. It's a story that I've built in my head over the course of the years. Everything from my family history to the news on TV, to the papers I'm reading has been an inspiration for me.

For example, I was watching a TV document about mammoths and how they disappeared a few thousands years ago and I just began to research on the subject. So that you know, I've always been obsessed by animals…

In fact I've done some research for over a year to build the story and the characters of Syberia.

In het interview wordt onder andere ingegaan op het verschil tussen het schrijven van een boek en het maken van een adventure, Sokal's rol in het ontwikkelingsproces en nieuwe dingen die te verwachten zijn in Syberia 2 . Ook vertelt Sokal dat dit het laatste deel in de Syberia serie zal zijn. Het verhaal dat hij verzon is bestaat namelijk uit 2 delen en zal in Syberia 2 tot een conclusie worden gebracht. Het hele interiew vind je hier.