De Mission Impossible films lenen zich perfect voor een conversie naar een computergame. De films zitten namelijk vol actie maar zo nu en dan moet de hoofdfiguur ook wat omslachtiger te werk gaan, iets wat we in games ook regelmatig tegen komen. Dit heeft dan ook al geleidt tot meerdere consolegames gebaseerd op zowel de eerste en de tweede film uit de reeks.

Binnenkort is het de beurt aan Mission Impossible: Operation Surma, een game welke eind dit jaar zou moeten verschijnen, nog ruim voor de derde film in de reeks welke door topregisseur David Fincher onder handen genomen zal worden. Operation Surma baseert zich dan ook niet op een van de drie films uit de reeks maar haalt vooral zijn inspiratie uit de eerste twee films, al komt het wel met een volledig uniek verhaal. Het spel zal zich richting op stealth elementen welke, meer dan in Splinter Cell of Metal Gear Solid, regelmatig worden afgewisseld met actie. Uniek zijn ook de speciale mission-moments welke voor wat extra spanning moeten zorgen:IGNPS2: What is Operation Surma doing to differentiate itself besides for the obvious Mission Impossible license?

Jim: The main focus of gameplay is a mixture of stealth and action interspersed with what we are calling "mission moments." These mission moments include high action stunts, sudden plot twists, gadget oriented puzzles and timed mission sequences. These mission moments are used to break up the typical stealth-action gameplay and to immerse the player within the Mission Impossible universe, although we don't follow the movie plots directly. Lees het hele interview, waarin nog wat in gegaan wordt op het verhaal en de stealth-elementen, hier.