Computer and Videogames kreeg de kans te spelen met een vroege alpha build van de FPS Painkiller, ontwikkeld door People Can Fly. De game is qua concept vergelijkbaar met Serious Sam: veel tegenstanders, veel wapens en een magazijn vol kogels die in no-time door gigantische ruimtes vliegen. Dit concept heeft men echter gekoppeld aan een grimmige horror-sfeer waardoor de aanblik van Painkiller heel anders wordt dan bij Serious Sam, en ook Will Rock, het geval is. Er wordt in Painkiller veel gebruik gemaakt van elementen die ook in Serious Sam voorkwamen:On several occasions, the game used the old "slam the door behind you and hit you with a ton of bad guys" trick when entering a room, trapping us between a rock and a hard place. Eliciting murmurs of "Oh shit!", this tried and tested method of getting the adrenaline going worked a treat, with us desperately attempting to blast an escape hole through the advancing foes to, well, run away really. Computer and Videogames was aardig onder de indruk van de gameplay en graphics van Painkiller, maar men vreest wel voor het feit dat de game wel eens repititief zou kunnen worden. Gelukkig hebben de makers nog tot 2004 om alles netjes af te werken. Om de internetters ook alvast met het spel te confronteren heeft men ook nog een aantal filmpjes geschoten met behulp van de pre-alpha build en een hele gallerij aan screenshots, allemaan te vinden op dit adres.