Unseen64 heeft verscheidene mensen van ontwikkelaar Heavy Iron Studios gesproken. Deze studio werkte vanaf 2010 samen met uitgever THQ om het spel te maken. Spelers moesten Saints Row: The Cooler compleet met de Kinect of de PlayStation Move besturen, hoewel de ontwikkelaar zich vooral richtte op Kinect.
Brawler
De game draaide om vechten: "Het was een brawler. Ga naar een bar, zoek ruzie, sla een fles kapot op iemands hoofd", aldus een oud-Heavy Iron-ontwikkelaar. Spelers konden slaan, verdedigen en schoppen. Tijdens gevechten maakte het spel gebruik van een eerstepersoonsperspectief. De titel 'The Cooler' sloeg op het hoofdpersonage, die als uitsmijter situaties 'afkoelde' en zich omhoog werkte.
In tegenstelling tot andere Saints Row-games zou The Cooler geen openwereldgame worden. Wel gebruikte de game artwork en ongeveer acht locaties van andere Saints Row-spellen. Daarnaast had de game ook nieuwe locaties, waar spelers behalve vechten allerlei andere dingen met de Kinect en PlayStation Move konden doen, zoals "drankjes bestellen, lapdances krijgen, gokken, enzovoort", volgens een Heavy Iron-ontwikkelaar.
Annulering
Saints Row: The Cooler was een half jaar in ontwikkeling, toen uitgever THQ het project abrupt stopzette. Eén van de ontwikkelaars zei dat "twijfels over de kwaliteit" van het spel de reden van annulering waren. Het spel had in september 2011 uit moeten komen, maar is nooit officieel aangekondigd.
Volgens een animator van Heavy Iron is er veel content uit Saints Row: The Cooler hergebruikt voor vechtspel UFC Personal Trainer. Deze game maakte ook gebruik van de Kinect en PlayStation Move, en bevat net als The Cooler slaan, verdedigen en schoppen vanuit een eerstepersoonsperspectief.