Nog geen dag na de bekendmaking van de mogelijke naam voor Nintendo's nieuwe handheld speeltje, zijn nu de officiële technische specificaties van het apparaat gelekt vanuit Nintendo Japan. Allereerst blijkt de naam Nitro slechts de codenaam van het apparaat geweest te zijn toen het zich nog in de eerste fases van de productontwikkeling bevond. De huidige productnaam zou dus nog steeds Nintendo DS zijn en er bestaat een kans dat het product uiteindelijk ook onder die naam gelaunched zal worden.

Interessanter zijn natuurlijk de mogelijkheden van het apparaat. De DS zal een ARM 9 processor kennen draaiend op 67 MHz met 8 kb aan cachegeheugen en een ARM 7 sub-processor draaiend op 33 MHz met zijn eigen 64 kb werkgeheugen. Daarnaast zal het algemene werkgeheugen 4 MB bedragen en kent het apparaat daarnaast ook nog 656 kb aan VRAM.

Met deze specificaties is het apparaatje in staat 250.000 kleuren te produceren, 120.000 polygonen per seconde te verwerken in een 3d omgeving en 30 miljoen pixels per seconde weer te geven. In twee dimensies is de handheld in staat vier layers tegelijk te verwerken en 128 objecten tegelijk op het scherm te laten bewegen. Dit zijn zeker geen verkeerde prestaties voor een handheld. Het geluid zal uit 16 kanalen bestaan en ook een hoofdtelefoonaansluiting is aanwezig.

Natuurlijk stellen de grafische mogelijkheden nog niet eens zo heel veel voor wanneer je ze met die van de Sony PSP vergelijkt, maar er dient daarbij niet vergeten te worden dat de Nintendo DS naast de GameCube en GBA op de markt gezet zal worden en het hier dus niet de opvolger van de GBA SP betreft. Deze is namelijk nog vollop in ontwikkeling en feitelijk boort Nintendo met de DS dus een nieuwe markt aan en launched hiermee een derde main product naast hun standaard handheld en de gebruikelijke spelconsole.Het vernieuwende zit hem echter meer in de bedieningswijze van de DS. Het apparaatje kent als eerste gaming handheld namelijk twee aparte kleurenschermen met een resolutie van 256x192. De wijze waarop games gespeeld worden zou hiermee wezenlijk verandert kunnen worden in positieve zin. Zo is het in de basis mogelijk om op deze manier bijvoorbeeld verschillende informatieve menu's en statistieken in het ene scherm weer te geven en daadwerkelijke gameplay in de ander. Vanzelfsprekend zijn er echter nog veel meer gameplay-technische mogelijkheden te verzinnen voor deze unieke functionaliteit.

Het gebruik van een dubbel scherm is echter niet de enige vernieuwing. Beide schermen zullen namelijk ook een touchscreen functionaliteit gaan kennen. Dit in combinatie met de mogelijkheid om twee aparte beelden tegelijk weer te geven, zou weleens hele vernieuwende en unieke games voort kunnen brengen. Om het totaalplaatje af te maken, kent het apparaatje ook draadloze communicatiemogelijkheden met in ieder geval andere DS handhelds. De kans bestaat echter ook, dat diezelfde draadloze communicatie gebruikt zal worden bij een eventuele connectivity met Nintendo's volgende spelcomputer en andere apparaten.

Ook over de verdere bediening van het apparaat met reguliere knoppen is reeds het nodige naar buiten gelekt. Zo zijn de twee shoulderbuttons 'L' en 'R' en de twee actionbuttons 'A' en 'B' al zeker. Hetzelfde geldt voor de 'start' en 'select' knoppen. De actionbuttons 'Y' en 'X' zoals ook gevonden op de SNES en Cube controllers worden nog in overweging genomen. Als laatste handige functie kent de DS een slaapmodus, wat natuurlijk batterijen spaart.

Waar overigens niets over vermeldt wordt, is het medium waarmee de handheld zal werken. Vermoedens gaan uit richting een optisch formaat. Dit werd recentelijk bevestigd toen in een soort van demonstratie was gebleken dat het speeltje ook in staat is om dvd films af te spelen. Of deze handige functionaliteit ook in het uiteindelijke ontwerp meegenomen zal worden, is nog niet duidelijk; maar mag zeker gehoopt worden.