'Industrie verzwijgt verslavende werking van games' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Volgens het rapport, dat vandaag officieel gepresenteerd wordt, zijn met name online games als World of Warcraft en RuneScape de veroorzakers van verslaafde gamers. Bij veel online games werk je samen met andere spelers, wat het moeilijker maakt voor veel gamers om te stoppen met spelen.

Restricties

Onderzoeker Tony van Rooij meldt in Trouw dat er in Nederland restricties zouden moeten zitten aan games. Zo zou er een waarschuwing gegeven kunnen worden wanneer de gebruiker meer dan veertig uur per week speelt. In verscheidene Aziatische landen wordt dit al toegepast.

"[Net als bij speelautomaten] worden beloningen in games groter naarmate je langer speelt", aldus Van Rooij. "Beide vragen om veel concentratie en audiovisuele prikkels zetten aan om door te gaan. De gokindustrie is echter onderworpen aan allerlei overheidsregels, terwijl de game-industrie vrijwel vrij kan opereren."

Informeren

Volgens Jeroen Lemmens van de Universiteit van Amsterdam telt Nederland ongeveer achttienduizend verslaafde tieners. Lemmens doet al een aantal jaren onderzoek naar de verslavende werking van games bij jongeren. Hij meldt in Trouw dat 98 procent van jongens tu en de twaalf en zeventien jaar wel eens een game speelt. Bij meisjes gaat het om 50 procent. Lemmens vindt dat de game-industrie de consument beter moet informeren over de gevaren.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou