Op QuakeCon is een korte demonstratie van de Doom III engine gegeven door John Carmack. Verschillende site's hebben hun impressies van deze demo online gezet.

Doom III gaat de allernieuwste technieken gebruiken om onvoorstelbaar mooie graphics op je scherm te brengen.

Om te kunnen spelen heb je dan ook een recente grafische kaart(>GeForce256) nodig. Met een GeForce 3 haal je met alle details aan een constante 30 fps. Uiteraard is er tegen de tijd dat Doom uitkomt alweer betere hardware beschikbaar.

Naast grafische pracht is ook aan het geluid gedacht. Graeme Devine gaat een 5.1 Dolby Surround engine maken voor Doom en Trent Reznor gaat de achtergrond muziek doen.

Over de platformen waarop Doom uitkomt is ook wat gemeld. Naast een PC versie komt er bijna zeker een XBox versie. Een PS2 versie is uitgesloten. Dit omdat de PS2 niet de opties heeft die Carmack nodig heeft om Doom III goed te maken. John Carmack went on to talk about what makes the next Doom engine a generational leap beyond Quake III: Arena. The big visual difference is due to a per-pixel lighting model that will require an average of five to six rendering passes on GeForce256, GeForce2, or Radeon cards, which represent the minimum that id plans to support for the game. The effects on some individual pixels in a scene may require up to 50 passes (graphics chip clock cycles). The game is intended to run at 30 frames per second on a GeForce3 with all visual options on, although it will certainly be faster on future hardware. Je kan verschillende impressies lezen op Shacknews, Stomped, en Gamespot.