Het ontwikkelen van nieuwe games wordt een steeds kostbare aangelegenheid. Ontwikkelaars zoeken daarom naar een nieuw publiek dat op zoek is naar levensechte graphics en emoties. "Je huilt straks tijdens het spelen" zegt Gerhard Florin van Electronic Arts. Veel mensen hebben nu niets met gamen omdat de personages vaak net zo plat als een pannenkoek zijn en de meeste verhalen nauwelijks diepgang hebben. Door mee de nadruk op emoties te leggen zou er een nieuwe doelgroep aangesproken moet worden. Een ontwikkeling die dankzij de nieuwe consoles mogelijk zal zijn. "Het zal een gigantische sprong voorwaarts zijn wat graphics en emoties betreft" gaat Florin verder.

Het ontwikkelen van een game kost op dit moment tussen de 5 en 10 miljoen dollar, een bedrag dat door de nieuwe consoles nog een stuk hoger kan uitvallen. Daar komt bij dat het al zware tijden voor de meeste uitgevers zijn. "De algemene trend is dat het duurder wordt om games te ontwikkelen omdat consumenten meer en meer verwachten. Hoe krachtig een console ook is, het einde zal een keer bereikt worden" laat een woordvoerder van Konami weten."We don't like to focus everything on the next generation because the current generation is our bread and butter," Ubisoft's German marketing director, Benedikt Schueler, said in an interview.

"It's an exciting time now, but it's also a tough time for all the publishers. You have to be careful where you bet your development funds."