John Carmack is echt een heel druk baasje en hij duikt regelmatig op bij Message Boards. Ook nu weer heeft hij zijn stem laten gelden en wel op het forum van Slashdot. John spreekt over de nadelen van game development voor Linux en hij heeft, zoals altijd, een duidelijke en doordachte mening(en ervaring uiteraard). Volgens ome Carmack is het momenteel alleen kosten dekkend om een port naar Linux uit te brengen(resultaten Q3A) en dat komt vooral door de prijs van Linux Games en de distributie. Ook komt het door de 3d support en performance zo meldt hij, maar dat twistpunt zal binnenkort wel verholpen zij, zo denk JC.Configuring 3D on linux is a significant chore. I expect this will largely be gone by the time we ship another game. As the DRI drivers mature and XF4.0 becomes standard in distributions, people should start having out-of-box 3D support.

The game runs slower in linux than under windows. While we did have a couple benchmark victories on some cards, the general rule will still stand: a high performance card on windows will probably have more significant effort expended on optimization than it will get from an open source driver. Nvidia's drivers may be the exception, because all of their windows optimization work immediately applies to the linux version, but it is valid for most of the mesa based drivers. Lees de hele post.